Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tommya111 skrev:Stämmer det förresten att inställning av wesgaten ska passa exakt så den går att sätta på piggen i stängt läge?
Nej, för att få exakt inställning gör du följande:
Trycksätt wastegate-aktuatorn med 0.125 bar (staget kommer åka ut lite mot wastegaten). Justera sedan staget så att det passar exakt på piggen på wastegaten. Då får du korrekt förspänning.
Heh, 0.4 i grundladdtryck.. Ja, inte konstigt att bilen fick tokspel. :roll:
Grundladdet ska aldrig ändras mekaniskt eftersom trycket är elektroniskt styrt. Bilen baserar allt på att grundladdtrycket är korrekt inställt. Är det fel inställt blir precis alla beräkningar felaktiga, bilen känner av detta, får panik och klipper laddet. I värsta fall spikar bilen sönder.

Att bilen inte klipper laddet med magnetventilen urkopplad är enkelt förklarat: Bilen har ingen kontrol över laddet utan magnetventilen.

Så vill du skona motorn och faktiskt få ut den effekt som finns i motorn ställ grundladdet korrekt.
Högt laddtryck är totalt meningslöst om bilen backar tändningen hela tiden. Visst, du får "turbo/ketchup effekten", men du blir ändå ifrånkörd av tant Bärta, 95+ bast, i sin Kia på varvstopp på 2an.
någon bra ide på hur jag ska få exakt 0,125 bar i westgaten då?? kollade på youtube och dom använde någon slags mät instrument och tig luft från hjulet till westgaten med en klocka på men jag vet ej vart man kan hitta en eller om man kan hitta på något eget

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]