NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Har kollat efter luft i bränslet och ser följande.

1. Inga problem med krankning, bilen går igång och går rent.
2. Cirka 2 sekunder efter påbörjad krankning kommer ett gäng bubblor (mera bubblor under längre tid ju längre bilen har stått), får bilen stå på tomgång ett tag (efter kallstart upp till 50 sekunder) så syns inga bubblor längre.
3. Skulle jag torrvarva, så kommer det återigen ett gäng bubblor inom en sekund från att torrvarvningen började.

Se nedan film för beteende:

[youtube]bD4x2llCc8E[/youtube]

Har i princip aldrig haft problem med att få igång bilen eller med oren gång på tomgång, däremot så finns det en "hackning" om man kommer "fel" vid acceleration runt 1800varv, då bilen tappar kraft och vibrerar. Släpper jag av lite och går på igen med gas är den OK.

Hur kommer luften in i bränsleledningen? Filterhållaren är sprillans ny och byttes igår, ingen skillnad. Med tanken på tidsfördröjningen till när bubblorna visar sig skulle jag själv gissa att "källan" finns före filtret (bränsleslang mellan filter och tank?), eller att det hänger ihopa med sugledningen i tanken?

Eller är det helt normalt med denna mängd luft i bränslet (förstår bara inte hur/var den kommer in)?

Någon som har felsökt på detta? Nar ni tips på hur jag skall gå tillväga? Har sett ett sätt som går ut på att trycksätta tank + ledning och då lättare se läckage (någon som testat?). Kommer jag åt tank/sugledning genom baksätet (eller måste jag i så fall ta ner hela tanken?)?
av Perra_367
Tack. Jag vet ju faktiskt inte om detta egentligen är något fel, tycker bara att det är konstigt och att luften inte borde kunna ta sig in i bränsleledningen någonstans. Fler som kan kolla på sina bilar hur det ser ut med luften?

Jag skall också ut och ta en ny film där jag filmar filterbehållaren direkt istället. Kan vara lättare för att förstå om luften kommer från anslutningarna vid filtret.
av dieselputte
Prova att vända filtret upp och ned och starta motorn (någon måste hålla i filtret) , försvinner bubblorna då så är det filterhållarens lock som orsakar luftbubblorna.

Jag hade problem med luft mellan 6000 mil och 12000 mil men bilen gick som vanligt så det störde inte mig. Efter filterbytet vid 12000 mil service syns dock inga bubblor.

Det kan ju komma in luft via anslutnings ledningen till , eller ledningen ut från filtret. Har aldrig varit loss med de ledningarna så jag vet inte om O-ring sitter i filterhållaren eller i ledningarnas anslutning, men det kanske räcker med att byta O-ring i så fall. Tror knappast det kan komma in på vägen från tanken till filteranslutningen.
av Perra_367
jag tror att det finns ett antal "slang-anslutningar" liknande den som sitter mot filterhållare (med invändig o-ring) också på vägen mellan tanken och filterhållaren så alla dom är ju också möjliga "skyldiga"..
av Kaffetobbe
Bytte ju filterhållare på min 2.0D i veckan och den går bra ännu men det kommer fortvarande med luft.
Måste komma in genom nån skarv någonstans.
Tänkte att jag skulle kolla att avluftningen för tanken fungerar som det är tänkt.
Hur kommer man åt tankarmaraturen?
av Perra_367
Hej, har ännu inte kollat med filtret upp-o-ner, har strulat med annat så länge..

Trots det hade jag också gärna kollat hur det egentligen står till i tanken. Jag har kollat i baksätet, men inte hittat någon lucka där, misstänker att man måste demontera både avgassystem och tank för att kolla detta, någon som kan bekräfta?
av Perra_367
Tack för info! Dock liten rättelse för att inte förvirra i framtiden, för vad jag vet så finns det ingen "matarpump" i tanken på 2.0D. Bränslet dras fram med högtryckspumpen.
av bdfisk
Okej, har du fått det bekräftat att det inte finns någon pump i tanken?

I Haynes står det:
"Bränsle matas från tanken i bilens bakre del via en eldriven lyftpump och ett bränslefilter till bränsleinsprutningspumpen."

Tittar man på bildelsbasen har tankgivaren till V50 2.0D fyra stift i kontakten och det brukar ju vanligtvis vara två till tankgivaten och två till pumpen.

Jag vet som sagt inte så rätta mig gärna.

Mvh

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]