Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smokey77
Jag har en b5254t -99 som inte tänder på 1:ans cylinder. Gnista och soppa kommer. Problemet först vara att kompmätaren är på rymmen.
började riva och plockat klart allt till slutfasen med ventilkåpan och topplocket då jag tänkte att hur som helst kan det bara vara packningen eller en ventil.
Att en lyftare skulle vara paj funkar bara om den fastnat i öppet läge. Tvivelaktigt dock då min antagligen har hyudraliska.
Nu till frågan.
1 Jag tänkte höja alv byta turbo till en bättre. Hur mycket laddtryck tål min motor?
2 Vad kan jag göra för att förstärka toppackningen? o-ringa? tips?
3 Finns det bättre packningar till dom?
4 Hade autotech steg3 chip i min gamla t5:a, vilka chip passar egentligen till min? Ser ju att det säljs till t5, 850 mm. Men vilket går till min motor?
av Smokey77
Låter ju inte som en höjdare.
ladd på 0,6 vill jag öka lite, men om de är så svåra så undrar man hur mycket man kan höja?
Låt oss säga jag vill ha 0,8-1,2 någonstans med en kraftigare packning?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
0,8-0,9 borde ju inte vara något problem men vet inte säkert det är ju lite så rasar det så rasar det och det vill man helst undvika ju :). Har för mig att min kompis bil laddar 1,1 bar men då är det 2,0 T5 motorn.
Användarvisningsbild
av Nexus
Steg 3 och min 2,5t laddar ca 0,8. Över 1 bar så lever stakarna på lånad till men så beror det ju på hur man kör oxå...
av SubMarine
Runt 0.8 bar verkar som de flesta skriver vara vanligt på lätt-tryckarna. Dock ska man tänka på att det är trycket som blir i cylindern vid tändning som är skadligt för stakarna och inte laddtrycket. Laddtrycket varierar beroende på hur effektiv motorn är flödesmässigt, så om man t.ex. byter grenrör och framrör så bör man få något lägre laddtryck men samma effekt förutsatt ej ändrad mjukvara.
av Smokey77
Stakarna är jag inte speciellt oroad för, de borde gott tåla lite mer.
Nu ska den inte busåkas med utan jag vill ha det för bättre köregenskaper och lite rappare.
En xc70 aut känns onekligen lite tung och seg. Gamla T5:an jag hade går inte att jämföra med.
Jag har en lite bättre turbo som ger lite bättre respons samt att den laddar i 2 steg vilket gör den väldigt körbar.
Den kommer på 1500rpm o 0,6 bar. vid 3500 rpm laddar den 1,2bar som den är inställd nu.
Hade den på bmw:n min och med den gick bilen som en gud.
Jag brukar o-ringa dom blocken själv, här vet jag inte om den biten fungerar på volvon.
Brukade skära ett spår i blocket och lägga en ring med 0,3mm uppstick för o hålla packningen på plats.
Har dock aldrig hört att någon gjort så på volvos vitmotor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Som övriga redan nämnt, 0.8 är väl ungefär max man "kan" ladda säkert på lättryckarna. Med det sagt så finns det ju inget som säger att just din motor pallar det.
Sen är ju turbon inte mycket att hänga i granen, så den börjar pumpa varmluft relativt snabbt(=effektförlust)

T5or går inte jämnföra med, eftersom dom har helt annan borrning och slag. Dom pallar iaf 1bar relativt säkert, över 1bar börjar orginalturbon pumpa varmluft, och vid ~1.2 brukar stakarna bli att grina lite för sig själva. Över 1.2 är riskabelt med orginalprylarna.

Men i slutändan beror det helt på hur man kör och hur skicket är på motorn. Det är inga problem att rasa stakar osv med orginalladd om man vill det.
av Smokey77
:) Låter mer som att man får vara lite snål med trycket ändå på den motorn.
Nåja. Bra info i alla fall.
Får leta rätt på en annan kaross med manuell och byta block mot ett tåligare.
Det var väl själva den om man inte ska få fart på en cross country med då jag har den förstärkta vinkelväxeln liggandes med.
:D

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]