hilolen skrev:Jag har nu kollat så att veven står rätt i förhållande till kammarna och allt som har med kamrem är rätt. Jag har rengjort spridare och rengjort och justerat spjällhus, har även rengjort vevhusventilation och tillhörande slangar. Bilen går inge bättre än innan, är forfarande slö efter 3000rpm och går bättre om man inte gasar fullgas. Har också uppstått ett nytt problem, bilen har fått hög tomgång nu också... Tomgång en ligger på ca 1500 varv och om den står länge på tomgång så kan den börja pendla mellan 1300 och 1700 rpm. När motorn är kall ligger tomgången på 1100rpm. Jag har kollat spjällägesgivare och tomgångsmotor, inga fel där har även kollat tjuvluftsläckor med startas. Det är som att bilen har i uppdrag att jävlas med mig...
Just hög och orolig tomgång hade jag på min också. Det var mycket skruvande och felsökande, men kan sammanfattas med, packningen mellan insugningsröret och topplock läckte (fast jag läck sökt med startgas utan att hitta något), gasspjället hade lossnat på spjällaxeln, vevhusventilationen var icke bra fungerande, oljefällan var avbruten en bit ner i vevhusvent, spjällhuset i övrigt (förutom gasspjället) var "geggigt" och det var "slitkanter" som slipades bort och jag vred fjädern till gasspjället ett varv till, slutligen nogrann jutering av gasspjället "knackade" in spjället i botten läge med en kulhammare och låste skruvarna till spjället med locktite. När man sedan justerar in spjället med skruven mot stoppet är det bara ett kvarts varv på B234 motorn (ett halvt på B230) och sist justera gasspjäll kontakten. Har du kompression och kammarna står rätt, så ska det gå utav "bara f--n". Min motor fick trots allt detta ganska "hyfsat" på varv, men var väldigt törstig. På min motor satt även kamremsdrevet fel på vevaxeln. Någon som tidigare bytt kamrem hade inte fått drevet rätt utan det satt ungefär 1/2 kugg fel. Det sitter "bara" på en liten "tapp", och den hade dom tryckt in i vevaxel drevet så det blev ett nytt "hål till tappen". Då stämmer ju märkningarna på remmen men vevaxeln står ändå fel. Sedan hade remskivan separerat också så "0" märket på remskivan stämde inte med 0-an på kåpan
Mvh
Lennart