Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kolla om det är rätt LMM. Det finns 2 olika. På min B234F (-88B 159hk) som ju är en "tidig" -89-a sitter det 3" LMM med nr. 0280213010. Det finns också modeller (155 hk) som har 2,5" LMM med nr 0280213016. Vet att det skiljer mellan automat och manuell låda, men vet inte om det skiljer mellan årsmodeller också. Vet inte heller om det går att byta mellan, 016 är ju lättare att få tag på men då får man byta spjällhus och slangen mellan också (luftfilterburken??) Det finns en LMM som används till trimmade 940 som är 3" (0280213012) men den passar inte. Sökte lite på nätet, därför ser det ut som jag kan mycket.... :roll: Det "rör ju" mig själv också, om det skulle hända något med min.

Mvh
Lennart
Jag har nu kollat så att veven står rätt i förhållande till kammarna och allt som har med kamrem är rätt. Jag har rengjort spridare och rengjort och justerat spjällhus, har även rengjort vevhusventilation och tillhörande slangar. Bilen går inge bättre än innan, är forfarande slö efter 3000rpm och går bättre om man inte gasar fullgas. Har också uppstått ett nytt problem, bilen har fått hög tomgång nu också... Tomgång en ligger på ca 1500 varv och om den står länge på tomgång så kan den börja pendla mellan 1300 och 1700 rpm. När motorn är kall ligger tomgången på 1100rpm. Jag har kollat spjällägesgivare och tomgångsmotor, inga fel där har även kollat tjuvluftsläckor med startas. Det är som att bilen har i uppdrag att jävlas med mig...
hilolen skrev:Jag har nu kollat så att veven står rätt i förhållande till kammarna och allt som har med kamrem är rätt. Jag har rengjort spridare och rengjort och justerat spjällhus, har även rengjort vevhusventilation och tillhörande slangar. Bilen går inge bättre än innan, är forfarande slö efter 3000rpm och går bättre om man inte gasar fullgas. Har också uppstått ett nytt problem, bilen har fått hög tomgång nu också... Tomgång en ligger på ca 1500 varv och om den står länge på tomgång så kan den börja pendla mellan 1300 och 1700 rpm. När motorn är kall ligger tomgången på 1100rpm. Jag har kollat spjällägesgivare och tomgångsmotor, inga fel där har även kollat tjuvluftsläckor med startas. Det är som att bilen har i uppdrag att jävlas med mig...
Just hög och orolig tomgång hade jag på min också. Det var mycket skruvande och felsökande, men kan sammanfattas med, packningen mellan insugningsröret och topplock läckte (fast jag läck sökt med startgas utan att hitta något), gasspjället hade lossnat på spjällaxeln, vevhusventilationen var icke bra fungerande, oljefällan var avbruten en bit ner i vevhusvent, spjällhuset i övrigt (förutom gasspjället) var "geggigt" och det var "slitkanter" som slipades bort och jag vred fjädern till gasspjället ett varv till, slutligen nogrann jutering av gasspjället "knackade" in spjället i botten läge med en kulhammare och låste skruvarna till spjället med locktite. När man sedan justerar in spjället med skruven mot stoppet är det bara ett kvarts varv på B234 motorn (ett halvt på B230) och sist justera gasspjäll kontakten. Har du kompression och kammarna står rätt, så ska det gå utav "bara f--n". Min motor fick trots allt detta ganska "hyfsat" på varv, men var väldigt törstig. På min motor satt även kamremsdrevet fel på vevaxeln. Någon som tidigare bytt kamrem hade inte fått drevet rätt utan det satt ungefär 1/2 kugg fel. Det sitter "bara" på en liten "tapp", och den hade dom tryckt in i vevaxel drevet så det blev ett nytt "hål till tappen". Då stämmer ju märkningarna på remmen men vevaxeln står ändå fel. Sedan hade remskivan separerat också så "0" märket på remskivan stämde inte med 0-an på kåpan

Mvh
Lennart
av roh66
Hej!

Okej du kan du utesluta motorfel.
Lennarte har gett deg några bra tips men en sak du kan göra nu som nästa steg i felsökningen är att strypa
slangen mellan tomgångsmotorn och insuget. På det viset kan du utesluta antingen tjuvluft eller "signalfel" fram till
tomgångsmotorn. Om motorn nästan stannar eller stannar när du stryper slangen då kan du utesluta tjuvluft mellan
topp/insug och spjällhuset. Det betyder att tomgångsmotorn får signal att öppna mer än nödvändigt. Ett fel kan vara motortempgivaren till styrenheten. Grundinställning på spjället måste förstås vara rätt.

Sjunker inte tomgången nämnvärt vi slangstrypningen då är det tjuvluftsläcka mellan topp/insug och spjällhus.
Kolla även slang/flexrör mellan spjällhus ock luftburk(luftfilter). Inga sprickor får finnas här.
Nu har du lämnat det som var huvudproblemet lite men tomgången måste du få ordning på då alla typer av tjuvluft
både före spjället efter spjäll och efter topp(avgassidan) ställer till oreda i styrsystemet.

MVH.R.

Trägen vinner! :)
Som sagt tidigare så har jag kollat tjuvlufts läckor på insugssidan (jag har använt en hel burk) och sprutat överallt där det kan läka, kollade igår med tomgångsmotor och om jag stryper slangen så sjunker motor varvet till ca 600-700rpm(kanske lite högre) jag har prövat med annan tomgångsmotor och det blev ingen märkvärdig skillnad. Om jag drar ur kontakten till tomgångsmotor så blir tomgången mycket orolig. Jag har inte kollat tempgivare(på 16v sitter det väl 2?) går dem att kontroll mäta?
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]