- tor 12 apr 2007, 23:39
#98724
Hej alla !
Har efter inköp av en V40 2,0T -00 haft diverse strul......men nu börjar det arta sig !
Ryckig gång och pendlande tomgång (1700<=>1100) har resulterat i byte av en backventil,tomgångsmotor och tempgivare...... Så nu går den riktigt bra !
Dock så tycker jag att tomgången ligger lite för högt fortfarande (1100 rpm), samt att när man gasar upp den (stillastående) så tar det lite för lång tid innan motorn går ner på tomgång igen (är liksom "seg"..). Detta resulterar att man får lite för lite motorbroms (tycker jag !).
Någon som har ideér på vad som kan göras.....?
Rengöra gasspjäll....? Hur gör man ......
Kamaxellägesgivaren ? Byte, justering ?
Måste man "kalibrera" tomgången när man byt tomgångsmotorn ?
Många frågor blev det..
//MK
Har efter inköp av en V40 2,0T -00 haft diverse strul......men nu börjar det arta sig !
Ryckig gång och pendlande tomgång (1700<=>1100) har resulterat i byte av en backventil,tomgångsmotor och tempgivare...... Så nu går den riktigt bra !
Dock så tycker jag att tomgången ligger lite för högt fortfarande (1100 rpm), samt att när man gasar upp den (stillastående) så tar det lite för lång tid innan motorn går ner på tomgång igen (är liksom "seg"..). Detta resulterar att man får lite för lite motorbroms (tycker jag !).
Någon som har ideér på vad som kan göras.....?
Rengöra gasspjäll....? Hur gör man ......
Kamaxellägesgivaren ? Byte, justering ?
Måste man "kalibrera" tomgången när man byt tomgångsmotorn ?
Många frågor blev det..
//MK