Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Om du vill ha den gamla mekaniska känslan och är rädd för givare och elektronik borde du nästan fundera på en GLE. Hela insprutningssystemet är mekaniskt sånär som bränslepumparna och fungerar utan ström så länge det får sina 5-5,5 bars bränsletryck och det innehåller nästan färre delar än en förgasare.
De få saker som är elektrisk är kallstartsventilerna sen har B230 styrbox till tändning men det går att stoppa i blockfördelare från en B230A eller en brytarfördelare från B21 då tändsystemet är helt separerat från insprutningen.

Jag har haft och skruvat i flera B23/230E och det är sällan några svårare fel än dåliga o-ringar runt spridarna och den motorn har betydligt trevligare karaktär än B230A. Sen finns gammelkänslan kvar i och med att de lätt surar ner sig vid varmstarter som en förgasarmotor gör ;)

Många är rädd för k-jet men det är inget avancerat system och få delar som kan fela. De flesta gånger de går illa är pga tjuvluft och de är enkla att felsöka och laga själv bara man förstår grundprincipen (finns videor på youtube).
Användarvisningsbild
av Lassekar
Hej Volvovänner!
Jag håller med ts om hur svårt det är att hitta en fin 745:a.
Skam den som ger sig, igår hade jag nöjet att köpa en 745 GL som levererades 2 juni 1986.
Bilen har inte rullat mer än 14 914 mil sedan ny!
Bilen bytte ägare 1990 och all dokumentation från första garantiservicen till sista besiktningsprotokollet finns kvar och följde med bilen.
Jag blir ägare nummer tre. = Milen stämmer!
Bilen har rullat här uppe i Norrbotten sedan 1990 och är rak, rostfri, hel, ren och fin invändigt.
Den enda lyxen är servostyrning plus automat, i övrigt sker allt manuellt.
Den har stått avställd sedan 2009, nu är besiktning beställd till 19 november.
Innan besiktning ska jag byta alla oljor och vätskor i bilen, plus kamrem. (Det sista om jag hinner!)
Skrev jag tändstift, luftfilter, justera förgasaren och ställa in tändningen. + Byta alla skrikande remmar!
Man mår riktigt gott med en Gubbräcer
/Lasse, nybliven gubbe :shock:
av Tilly
740 med förgasarmotor är ju numera relativt ovanliga så det är väl jättekul att det finns människor som är intresserade av en sådan. Sedan kan man väl alltid hålla på och diskutera vilket som egentligen är bäst men 745 med B230A börjar ju bli så ovanlig att bra exemplar bör tas om hand.

Jag äger själv en 86:a med B230A (dock en sedan) och tycker det är en lite rolig modell då 740 på många sätt känns som en relativt modern bil kombinerat med en motortyp som definitivt sjöng på sista versen i mitten av 80-talet. Jämfört med B230F så tycker jag dock inte den varken drar mer bensin eller känns svagare.
av Officefb
päpplet skrev:
Spoiler »
Mekaniskt insprut är ju ganska häftigt också. Hur är det med bränsleförbrukningen på sådana system?
Lassekar skrev:Hej Volvovänner!
Spoiler »
Man mår riktigt gott med en Gubbräcer
/Lasse, nybliven gubbe :shock:
Grattis! :-)-) Kan bara föreställa mig känslan när du hittade den :shock: Ska du göra en tråd om den så man får se skönheten?
Tilly skrev:Jag äger själv en 86:a med B230A (dock en sedan) och tycker det är en lite rolig modell då 740 på många sätt känns som en relativt modern bil kombinerat med en motortyp som definitivt sjöng på sista versen i mitten av 80-talet. Jämfört med B230F så tycker jag dock inte den varken drar mer bensin eller känns svagare.
Det är exakt så jag tänker. "Modern bil" med gammal, enkel motor. En 240 exempelvis känns mycket äldre och inte alls lika ombonad invändigt som en 740 gör. Har haft några B230A och de kändes pigga och drog inte nämnvärt mer bensin än vad mina B230F gör. :D
Användarvisningsbild
av päpplet
Officefb skrev:Mekaniskt insprut är ju ganska häftigt också. Hur är det med bränsleförbrukningen på sådana system?
De drar väl 0,8-0,9 som de flesta 740 om de är frisk. Jag åker med en 84a med B23E och gamla automaten utan lockup och den drar strax över litern
av NilsO
Det finns en bok som heter "Volvo, Göteborg, Sverige" av Christer Olsson. I den finns samlad statistik om hur många exemplar som tillverkades av varje modell ett visst år (den täcker 740-tiden). Jag har den inte själv, men den finns på bibliotek lite här och där.
av Rådlös
Med ett ISBN-nummer kommer man långt om man vill söka boken. Numret gäller i bokhandeln, på antikvariat och på bibliotek. ISBN 3-907150-57-0 Även Google svarar rätt om man skriver ISBN före numret.
Användarvisningsbild
av Lassekar
Officefb skrev: Grattis! :-)-) Kan bara föreställa mig känslan när du hittade den :shock: Ska du göra en tråd om den så man får se skönheten?
God kväll och Tack!
Jag ska hämta bilen på söndag, kanske det blir en tråd om "skönheten" så småningom. :wink:
Pillar in en mobilbild på bilen. Det är löv på huven, inget annat.
Trevlig helg
/Lasse
Volvo 745 -86.jpg
Volvo 745 -86.jpg (464.55 KiB) Visad 401 gånger
av Officefb
Lassekar skrev:
Officefb skrev: Grattis! :-)-) Kan bara föreställa mig känslan när du hittade den :shock: Ska du göra en tråd om den så man får se skönheten?
God kväll och Tack!
Jag ska hämta bilen på söndag, kanske det blir en tråd om "skönheten" så småningom. :wink:
Pillar in en mobilbild på bilen. Det är löv på huven, inget annat.
Trevlig helg
/Lasse
Volvo 745 -86.jpg
Nice! Ser riktigt fin ut ju :-)-)
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]