- tor 12 nov 2015, 22:38
#1020100
Om du vill ha den gamla mekaniska känslan och är rädd för givare och elektronik borde du nästan fundera på en GLE. Hela insprutningssystemet är mekaniskt sånär som bränslepumparna och fungerar utan ström så länge det får sina 5-5,5 bars bränsletryck och det innehåller nästan färre delar än en förgasare.
De få saker som är elektrisk är kallstartsventilerna sen har B230 styrbox till tändning men det går att stoppa i blockfördelare från en B230A eller en brytarfördelare från B21 då tändsystemet är helt separerat från insprutningen.
Jag har haft och skruvat i flera B23/230E och det är sällan några svårare fel än dåliga o-ringar runt spridarna och den motorn har betydligt trevligare karaktär än B230A. Sen finns gammelkänslan kvar i och med att de lätt surar ner sig vid varmstarter som en förgasarmotor gör ;)
Många är rädd för k-jet men det är inget avancerat system och få delar som kan fela. De flesta gånger de går illa är pga tjuvluft och de är enkla att felsöka och laga själv bara man förstår grundprincipen (finns videor på youtube).
De få saker som är elektrisk är kallstartsventilerna sen har B230 styrbox till tändning men det går att stoppa i blockfördelare från en B230A eller en brytarfördelare från B21 då tändsystemet är helt separerat från insprutningen.
Jag har haft och skruvat i flera B23/230E och det är sällan några svårare fel än dåliga o-ringar runt spridarna och den motorn har betydligt trevligare karaktär än B230A. Sen finns gammelkänslan kvar i och med att de lätt surar ner sig vid varmstarter som en förgasarmotor gör ;)
Många är rädd för k-jet men det är inget avancerat system och få delar som kan fela. De flesta gånger de går illa är pga tjuvluft och de är enkla att felsöka och laga själv bara man förstår grundprincipen (finns videor på youtube).
740 Turbo -87, 740 GL -85, 740 GLT 16V -88, Amazon -65 (evighetsprojektet), mm