- lör 07 nov 2015, 12:27
#1018610
Hej,
Den långa följetången fortsätter. Har ett tag varit inne på luft i bränslet och har inte gått till vägs ände med att felsöka på detta, men var ute o körde med Vida en kort sväng igår. Det som går att se är att laddtrycket inte riktigt vill nå upp till börvärdet, speciellt vid låga varv. Det krävs varv över 2000 n/min för att laddtrycket skall klättra ordentligt.
Spelade in med BB Flashback player och har gjort följande urval.

En "slö-acceleration" på tvåan tror jag. Som synes laggar laddtrycket under börvärdet.

Ytterligare en acceleration. Som synes stiger laddtrycket upp till börvärdet vid 2000 varv. Jag misstänker att det är det här som skapar min "vibration/skakning/tvekning" vid området 1800-2000 varv/min.

Ett exempel till.

Acceleration i 3:an ger högre laddtrycksbörvärde. Fortfarande svarar laddtrycket upp vid 1800-1900 varv, där jag upplever vibrationen. Har även "bytt ut" mot tryckfall över partikelfiltret. Denna låg på cirka 9 hPa vid tomgång. Svårt o bedöma rimligheten i värdena, men tycker också att 118 hPa vid 1900 varv kan vara rimligt(?).

I detta exempel syns tydligt att regleringen på laddtryck jobbar och verkar fungera.

Denna har jag med för att visa tryckfallet över dpf vid lite högre varvtal.
För mig verkar det som att laddtrycket inte svarar upp mot börvärdet (någon som kan bekräfta att era 2.0D inte beter sig så här?), frågan är väl bara var det är som orsakar detta. Några teorier:
* Högt mottryck från avgassystemet? Gör det svårt att få turbon att börja jobba.
* Hål/läckage någonstans mellan kompressor och inluft på laddtrycksidan?
* Begränsad rörlighet på VGT-"armarna" i turbon.
* Fel i turboreglerventilen (har dock skiftat plats på två stycken av dessa utan "verkan").
* Jag har kollat efter läckage i vakuum-ledningarna
* Högt motstånd i turbon-lagerhaveri?
Fler teorier??
Var börjar jag? Tacksam för tips?
Den långa följetången fortsätter. Har ett tag varit inne på luft i bränslet och har inte gått till vägs ände med att felsöka på detta, men var ute o körde med Vida en kort sväng igår. Det som går att se är att laddtrycket inte riktigt vill nå upp till börvärdet, speciellt vid låga varv. Det krävs varv över 2000 n/min för att laddtrycket skall klättra ordentligt.
Spelade in med BB Flashback player och har gjort följande urval.

En "slö-acceleration" på tvåan tror jag. Som synes laggar laddtrycket under börvärdet.

Ytterligare en acceleration. Som synes stiger laddtrycket upp till börvärdet vid 2000 varv. Jag misstänker att det är det här som skapar min "vibration/skakning/tvekning" vid området 1800-2000 varv/min.

Ett exempel till.

Acceleration i 3:an ger högre laddtrycksbörvärde. Fortfarande svarar laddtrycket upp vid 1800-1900 varv, där jag upplever vibrationen. Har även "bytt ut" mot tryckfall över partikelfiltret. Denna låg på cirka 9 hPa vid tomgång. Svårt o bedöma rimligheten i värdena, men tycker också att 118 hPa vid 1900 varv kan vara rimligt(?).

I detta exempel syns tydligt att regleringen på laddtryck jobbar och verkar fungera.

Denna har jag med för att visa tryckfallet över dpf vid lite högre varvtal.
För mig verkar det som att laddtrycket inte svarar upp mot börvärdet (någon som kan bekräfta att era 2.0D inte beter sig så här?), frågan är väl bara var det är som orsakar detta. Några teorier:
* Högt mottryck från avgassystemet? Gör det svårt att få turbon att börja jobba.
* Hål/läckage någonstans mellan kompressor och inluft på laddtrycksidan?
* Begränsad rörlighet på VGT-"armarna" i turbon.
* Fel i turboreglerventilen (har dock skiftat plats på två stycken av dessa utan "verkan").
* Jag har kollat efter läckage i vakuum-ledningarna
* Högt motstånd i turbon-lagerhaveri?
Fler teorier??
Var börjar jag? Tacksam för tips?