- lör 07 nov 2015, 22:33
#1018756
Tjenixen!
För ett tag sedan när jag körde med släp bakom bilen så tyckte jag det luktade väldigt mycket olja när jag körde sakta. När jag stannade bilen såg jag direkt varför. Oljestickan hade "exploderat" ut ur sitt rör och det var kladdigt över motorn. Misstänkte då direkt vevhusventilationen, körde med bilen med uppdragen oljesticka tills idag då jag tagit ner allt och bytt vevhusventilationsslangar / oljefällan. Till min stora förvåning är det väldigt lite oljekoks i slangarna / oljefällan. Det är 99% rent i anslutningen på blocket / toppen. Det är däremot ganska mycket koks i en ventil borta vid turbon, vet inte vad det är för slags. Men det sitter en elkontakt på denna, så jag gissar på någon typ av magnetventil. Gör rent och monterar tillbaka allting.
När jag startar bilen vibrerar den ganska mycket men går sedan till sig och blir silkeslen som vanligt. Kan detta orsakas av att jag kopplat ur batteriet och alla adaptioner därmed försvunnit?
Nåväl när bilen väl är igång så tar jag upp oljestickan och ser att det fortfarande kommer ut avgaser. Det är inga mängder, bara lite lite grann. Testar att varva upp motorn lite och det verkar som att jag får vacuum när motorn varvas. Inga synliga avgaser kom ut då. Det rök även ur oljepåfyllningslocket.
Nu undrar jag hur jag ska gå vidare? Oljestickan skjöts ju upp av en anledning, men jag vet inte om det var för en igensatt vevhusventilation. Tog även en najjtråd och körde ner i den nedre kanalen vid oljefällan, där var det inte mycket gegg alls. Vet dock inte om jag kom ända ner till tråget.
Vad är nästa steg? Köra ett kompressionsprov och se om det kan vara slitna ringar som ställer till det? Ta ner tråget och kolla så att det inte är tätt längst ner? Men känns ju ändå som att gaserna ska ut ur den övre kanalen så om den undre är tät så kommer det bara att bli fullt med olja i den och inte ha någon inverkan på om motorn har övertryck i vevhuset? En annan fråga, när jag kollar vevhusgaserna vid oljestickan, ska motorn vara varm eller kall då? Nu var den kall då jag provade. Kanske har någon betydelse, tänker att kolven utvidgas och tätar bättre på en varm motor.
Tacksam för svar!
För ett tag sedan när jag körde med släp bakom bilen så tyckte jag det luktade väldigt mycket olja när jag körde sakta. När jag stannade bilen såg jag direkt varför. Oljestickan hade "exploderat" ut ur sitt rör och det var kladdigt över motorn. Misstänkte då direkt vevhusventilationen, körde med bilen med uppdragen oljesticka tills idag då jag tagit ner allt och bytt vevhusventilationsslangar / oljefällan. Till min stora förvåning är det väldigt lite oljekoks i slangarna / oljefällan. Det är 99% rent i anslutningen på blocket / toppen. Det är däremot ganska mycket koks i en ventil borta vid turbon, vet inte vad det är för slags. Men det sitter en elkontakt på denna, så jag gissar på någon typ av magnetventil. Gör rent och monterar tillbaka allting.
När jag startar bilen vibrerar den ganska mycket men går sedan till sig och blir silkeslen som vanligt. Kan detta orsakas av att jag kopplat ur batteriet och alla adaptioner därmed försvunnit?
Nåväl när bilen väl är igång så tar jag upp oljestickan och ser att det fortfarande kommer ut avgaser. Det är inga mängder, bara lite lite grann. Testar att varva upp motorn lite och det verkar som att jag får vacuum när motorn varvas. Inga synliga avgaser kom ut då. Det rök även ur oljepåfyllningslocket.
Nu undrar jag hur jag ska gå vidare? Oljestickan skjöts ju upp av en anledning, men jag vet inte om det var för en igensatt vevhusventilation. Tog även en najjtråd och körde ner i den nedre kanalen vid oljefällan, där var det inte mycket gegg alls. Vet dock inte om jag kom ända ner till tråget.
Vad är nästa steg? Köra ett kompressionsprov och se om det kan vara slitna ringar som ställer till det? Ta ner tråget och kolla så att det inte är tätt längst ner? Men känns ju ändå som att gaserna ska ut ur den övre kanalen så om den undre är tät så kommer det bara att bli fullt med olja i den och inte ha någon inverkan på om motorn har övertryck i vevhuset? En annan fråga, när jag kollar vevhusgaserna vid oljestickan, ska motorn vara varm eller kall då? Nu var den kall då jag provade. Kanske har någon betydelse, tänker att kolven utvidgas och tätar bättre på en varm motor.
Tacksam för svar!
Mitt 850 Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289555