Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare !

Jag har en 945á 91a med B230FB motor (ej regina system) som går som en :*O/ , när man ska starta den så
måste man gasa till lite för att den ska hoppa igång. Och den går sådär på tomgång och när man gasar lite
så går den upp till ca 2000 varv helt ok, men över det så spottar den och dör. Har kollat diagnosuttagen.

Uttag 2. 1-3-1 ingen varvtalssignal, fast varvräknaren funkar hel OK
Uttag 6. 1-4-4 ingen lastsignal

Dessutom så lyser Lamdalampan, vet inte om den kan ha något ihop med felkoderna att göra.
Har kollat runt på forumet men hittar inget matnyttigt.

Någon som har något förslag ???

mvh
Niklas
Senast redigerad av 1 Dodga, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Strax efter luftfiltret sitter en "box" (luftmassemätare) med ett kontaktstycke på sidan!
Starta motorn och låt gå på tomgång, koppla sedan loss kontaktstycket från LMM (luftmassemätaren)...
Det skall märkas skillnad i motorns gång med denna bortkopplad.... Om så inte är fallet, är LMM defekt och behöver bytas ut.

Med motorn avstängd tittar du ner (bakom motorn) mot kåpan mellan motor/växellåda, så sitter det en grunka med en kabel på mitt uppepå denna kåpa. Detta är vevaxelgivaren som ger info. till styrenheterna och varvräknare etc.
Följ kabeln upp, så möter du ett kontaktstycke med en metallbygel.
Tryck ihop denna bygel och koppla loss kontakten. Spraya kontakten med kontaktspray och sätt ihop kontakterna igen!

Läs sedan ut felkoderna igen, varefter du raderar dom! Ta till sist bort säkring 1 (ett) några sekunder och sätt tillbaka den. Detta för att nolla adaptionerna i systemet.
av Dodga
Har jag gjort lite felsökning.

Rensade felkoderna, med de kom lika snabt tillbaka.

Provade också att byta LMM med motorn på tomgång, en med slutnummer 016 (samma som den som satt i) och en med 007,
ingen utav dom gjorde någon förbättring eller försämring, motorn gick lika pissigt som förut.

Kollade också kontakten som går från tändlägesgivare, sprayade kontaktspray och WD40, blåste rent
och tryckte ihop, utan resultat. Den borde nog vara hel eftersom varvräknaren funkar, och bilen startar och
går att varva upp till ca 2-2500 varv. Försökte även att ta loss den för att kolla så den inte var skadad eller smutsig,
men den sitter som svärdet i stenen, fast som satan.

Har också haft isär bränslepumpsreläet, trodde det skulle se ut som det som sitter i 740´n,
med i detta relä satt det bara två små öppna relä och ingen elektronik.
För säkergets skull så tog jag in det och lödde på alla anslutningarna.
Men ingen förbättring. :cry:
av Dodga
Mera felsökning.

Som jag skrev tidigare så hade jag isär bränslepumpsreläet, och hittade bara två stycken reläer.
Nu har jag provt att tvångsstyra bränslereläena, antar att det ena är till pumpen i tanken och det andra till stora pumpen.
Utan någon förbättring, ska försöka mäta i tändningsboxen imorgon för att se om den för någon varvsignal.

mvh
Niklas
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Koppla in testkabeln i uttag 2 i diagnosboxen, tändningsnyckeln i läge 2.
Tryck på knappen 2 ggr. (varje tryck = 1,5 sec.)
När lampan blinkar snabbt, vrider du på starten i ca 10 sec. Titta på lampan vid diagnosboxen, så skall koden 3-3-1 blinka.
Slå av tändningen.

Flytta kabeln till uttag 6. och gör samma moment som ovan.
Nu ska koden 1-4-1 blinka.

Dessa test testar vevaxelgivarens funktion till bränsle- och tändsystemen!
av Dodga
Avancerad felsökning.

Nu har det blivigt dax att plocka fram trumfkortet, eftersom man är elektronik tekniker till yrket så har
man ju lite mer utrustning hemma i garaget är vad man som vanligt hittar i ett garage.
Plockade fram favoriten -> oscilloskopet, från elektronik skåpet, ett riktigt bra universalinstrument :)

Finns det någon mer här på forumet som har elektronik bakgrund, och har gjort lite mer avancerade mätningar ?

Följande mätningar har gjorts.

På bränsleboxen. (Den på höger sida, vid golvet)

Eftersom jag fick felmeddelande om att varvtalssignal sknades så började jag att mäta den, #1, och signalen såg fin ut och ökade med varvtalet.
Kontrollerade också att den hade kontakt med tändningsboxen #17, och det var bra kontakt, och då självklart också fin signal även till tändnings boxen.
Kontrollerade att spjäll lägesgivaren gav utslag, och det funkade som det skulle.

Det mesta såg ganska hyfsat ut,så som LMM och lamdavärde.
Förutom .........
Boxen gav ingen signal till bränslepumpsreläet att starta pumpen. Inte så konstigt att bilen dör över 2000 varv. ingen soppa.
Styrsignalen till kallstartsventilen såg konstig ut, låg på ca 4,5 volt, den bör vara på ca 12-13 volt och minska när det blir kallt.
Förmodligen tror boxen att det är ca 20 minusgrader ute.
Även signalen till tomgångsventilen såg konstig ut, förmodligen hör detta ihop med kallstartsventilen, men är inte riktigt säker.

Fler mätningar kommer framöver, ska mäta mer på tändningsboxen !

mvh
Niklas
Användarvisningsbild
av fribbe_740
du kan brygga reläets uttag, de hål där reläets kontakter går in. har itne i huvet vilka det är men ett reläe är ju typ en strömbrytare som slår av och på kontrollerat, och om man stoppar en ståltråd mellan rätt kontakthål så kan man få pumpen att snurra oavbrutet när strömmen slås på. du fattar nog va jag menar om hur du ska göra. ta reda på vilka kontakthål som ska bryggas och gör de och kolla om bilen går bättre sen.
lycka till!
av Dodga
Det va som jag befarade, styrboxarna va haveri.
Var hos Anders Holstmarks Bildelar AB och hämtade två nya boxar i kväll. Pluggade i och vred på nyckeln ........ klockrent ! (D)

Jag måste få ge en eloge till alla dom som håller på med att skrota bilar,
att kunna ringa 16.00 en söndag eftermiddag och någon timmar senare kunna hämta två styrboxar är helt out standing, bra pris och bra service.
Där ska det handlas mer 945 godis i framtiden :)
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]