Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det blev en D4 med Polestar-uppgradering. Jag tycker egentligen inte att dieselmotorer hör hemma i personbilar men firmans miljöpolicy tillåter inte koldioxidutsläppen som bensinmotorerna ger upphov till. Jag hade turen att beställa under kampanjen då man fick uppgraderingen i princip gratis om man valde till stylingkitet. Jag hoppas att den inte blir allt för seg utan att man står ut.
Volvovänner, på måndag är det dags, då ska den hämtas ut, min V40 CC som jag har väntat så på. Jag tilltalade en lycklig ägare på en parkeringsplats härom dagen, "Jag har beställt en likadan bil som du har, är du nöjd med den?". " Den är helt fantastisk, jag hade en V70 tidigare men det här är något helt annat, underbar på vägen" svarade hon.
Jag återkommer med en rapport, det här ska bli spännande eftersom både Volvo och diesel är nytt för mig. :)
VA gött... GRATTIS o hoppas du blir riktigt nöjd... Jag har ju hhaft nöjet att tuta runt i min i en vecka nu o det blir bara bättre för varje dag. Försökte precis övertyga min gumma här hemma att närmsta mc donalds i centrala Göteborg är nog i Falkenberg... men hon gick inte på den, trots att jag vill ut o åka !
Dengroth skrev:VA gött... GRATTIS o hoppas du blir riktigt nöjd... Jag har ju hhaft nöjet att tuta runt i min i en vecka nu o det blir bara bättre för varje dag. Försökte precis övertyga min gumma här hemma att närmsta mc donalds i centrala Göteborg är nog i Falkenberg... men hon gick inte på den, trots att jag vill ut o åka !
Ha, ha, jaså hon gick inte på den. Hoppas att jag får anledning att prova något liknande.
Dengroth skrev:Hallååååå Frippan !!!!! hur går det ?? fick du din bil ?? funkar den ??? brummar den mer om du trycker på högra pedalen ??? E du gla o nöjd ???
Hej Dengroth!
Efter tre dagar med min nya V40 CC så känns det mesta väldigt positivt men det finns ett par plumpar i protokollet. Jag tycker att det är en jättebra vägkänsla, de sköna stolarna och den lite stötiga chassisättningen passar mig perfekt. Dieselmotorn blev en överraskningen och den drar riktigt bra ända upp mot 5000 rpm.
Det som överraskade negativt var den högljudda värmaren, bilen ska inte vara parkerad utanför sovrumsfönstret det har någon lärt mig. :D Det blir nog till att installera en elektrisk värmare för husfridens skull. Jag upplever också att det är ett besvärande högt vägljud, jag undrar hur det blir på långresor. Jag kör nu på original sommardäck 225x50x17 Continental ContiSportContact 5, de verkar vara riktigt högljudda om man jämför med andra däck hos däcksleverantörerna. Blir det bättre med vinterdäcken så byter jag ut sommardäcken till våren. Helhetsintrycket är trots allt väldigt positivt så här långt.
Högt vägljud är nog något som man som v40 ägare lär få dras med. Jag har provkört en hel del olika v40's innan vi bestämde oss för den vi väntar på nu. En av anledningarna till att jag initialt nöjer mig med orginal 205/60-16 hjulen är att jag hoppas de kommer vara tystare än alla andra alternativ det suttit på provbilarna jag kört.
Hej MartinS!
Jag tror också att mycket hänger på hjulen, den provbil jag körde innan jag beställde var också utrustad med 16'' och andra däck, jag upplevde då bilen som tyst.

När vi pratar 16'' och 17'' så tror jag att det allra mesta hänger på däcksvalet. Om man jämför på Bythjul.com så har Continental ContiSportContact 5 som är originalmonterade på min V40 dubbelt så hög ljudnivå som Goodyear EfficientGrip Performance vilka jag har monterade på min andra bil. Den bilen blev väldigt tyst när de däcken monterades i våras. V40:n är så underhållande att köra och det vore synd att behöva byta bort den på grund av att man inte står ut med vägljudet.
Ja det är absolut däckljud som stör, inget vindbrus eller så, så det bör gå att få ordning på.

Jag tror man skulle leverera min vinterhjul med conti däck, de har väl inte heller direkt jättebra testresultat vad det gäller ljudnivån vad jag läst. Den som lever får se...
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

Jaha, det är en större modell ser ja[…]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]