- ons 04 nov 2015, 11:44
#1017898
Jag har sysslat med bilar större delen av mitt liv och har för det mesta fixat problemen, det enda problem jag nu inte kan fixa är hur jag skall få tanten att fatta hur en turbo absolut inte skall vara inställd.
Hon köpte en 94-T5:a och det var mycket skruvat på bilen, bla chipp. Tyvärr följdes denna åtgärd ej upp med IC, DP, Spridare etc. WG var så uppspänd att jag knappt lyckades hänga av den och vid gaspådrag spottade och fräste den rejält med ett laddtryck skenande till över 1,8bar (pikar).
Jag har servat kärran samt ställt ner ladd, nollat felkoder, bytt stift mm.
Nu går den hyfsat men givetvis inte med det "brutala" draget som var tidigare.
Problemet är nu att det inte på något vis går att få henne att förstå att det som tidigare var räknades som lånad tid och nu "skall" bilen återställas till bonnatrimmet, jag lyckas absolut inte på några vägar att förklara detta för henne och hon anser att den gick skitbra innan för hon kör inte som en idiot och därför kan kontrollera laddtryck, hennes körning består av att utnyttja turbodraget från ca 1200rpm till 3000rpm vilket enligt mej ytterligare frestar stakarna, diskussionen om körsätt är bara att lägga ner, då hon kan köra bil och det drar för mycket och sliter mer när man varvar motorn,?!
Vi är rejält ovänner om detta då jag vet vem som kommer att få byta stakar mm, trots detta insinuerar hon att bilen gick som bäst innan. Min farhåga är att om detta fortsätter kommer motorn att rasa totalt, det är redan ett ansenligt tryck i vhv och vid ett tillfälle "försvann" stickan, den trycker ut olja och jag anser att detta kommer att ytterligare förstärkas när maskinen påfrestas med det gamla "trimmet". Maskinen har gått över 35000mil så det är ingen ungdom.
Är det bara jag som inte kan förklara detta ordentligt eller skall jag skicka henne på kurs innan jag klappar ihop.
Hur skall jag kunna gå tillbaka till föregående läge utan att magnetventil skriker och hur fan lyckades förre ägaren utan att magnetventilen sänkte grundladd mm då allt var inkopplat förut.?
Hon köpte en 94-T5:a och det var mycket skruvat på bilen, bla chipp. Tyvärr följdes denna åtgärd ej upp med IC, DP, Spridare etc. WG var så uppspänd att jag knappt lyckades hänga av den och vid gaspådrag spottade och fräste den rejält med ett laddtryck skenande till över 1,8bar (pikar).
Jag har servat kärran samt ställt ner ladd, nollat felkoder, bytt stift mm.
Nu går den hyfsat men givetvis inte med det "brutala" draget som var tidigare.
Problemet är nu att det inte på något vis går att få henne att förstå att det som tidigare var räknades som lånad tid och nu "skall" bilen återställas till bonnatrimmet, jag lyckas absolut inte på några vägar att förklara detta för henne och hon anser att den gick skitbra innan för hon kör inte som en idiot och därför kan kontrollera laddtryck, hennes körning består av att utnyttja turbodraget från ca 1200rpm till 3000rpm vilket enligt mej ytterligare frestar stakarna, diskussionen om körsätt är bara att lägga ner, då hon kan köra bil och det drar för mycket och sliter mer när man varvar motorn,?!
Vi är rejält ovänner om detta då jag vet vem som kommer att få byta stakar mm, trots detta insinuerar hon att bilen gick som bäst innan. Min farhåga är att om detta fortsätter kommer motorn att rasa totalt, det är redan ett ansenligt tryck i vhv och vid ett tillfälle "försvann" stickan, den trycker ut olja och jag anser att detta kommer att ytterligare förstärkas när maskinen påfrestas med det gamla "trimmet". Maskinen har gått över 35000mil så det är ingen ungdom.
Är det bara jag som inte kan förklara detta ordentligt eller skall jag skicka henne på kurs innan jag klappar ihop.
Hur skall jag kunna gå tillbaka till föregående läge utan att magnetventil skriker och hur fan lyckades förre ägaren utan att magnetventilen sänkte grundladd mm då allt var inkopplat förut.?