Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swede43
#1017898
Jag har sysslat med bilar större delen av mitt liv och har för det mesta fixat problemen, det enda problem jag nu inte kan fixa är hur jag skall få tanten att fatta hur en turbo absolut inte skall vara inställd.
Hon köpte en 94-T5:a och det var mycket skruvat på bilen, bla chipp. Tyvärr följdes denna åtgärd ej upp med IC, DP, Spridare etc. WG var så uppspänd att jag knappt lyckades hänga av den och vid gaspådrag spottade och fräste den rejält med ett laddtryck skenande till över 1,8bar (pikar).
Jag har servat kärran samt ställt ner ladd, nollat felkoder, bytt stift mm.
Nu går den hyfsat men givetvis inte med det "brutala" draget som var tidigare.
Problemet är nu att det inte på något vis går att få henne att förstå att det som tidigare var räknades som lånad tid och nu "skall" bilen återställas till bonnatrimmet, jag lyckas absolut inte på några vägar att förklara detta för henne och hon anser att den gick skitbra innan för hon kör inte som en idiot och därför kan kontrollera laddtryck, hennes körning består av att utnyttja turbodraget från ca 1200rpm till 3000rpm vilket enligt mej ytterligare frestar stakarna, diskussionen om körsätt är bara att lägga ner, då hon kan köra bil och det drar för mycket och sliter mer när man varvar motorn,?!
Vi är rejält ovänner om detta då jag vet vem som kommer att få byta stakar mm, trots detta insinuerar hon att bilen gick som bäst innan. Min farhåga är att om detta fortsätter kommer motorn att rasa totalt, det är redan ett ansenligt tryck i vhv och vid ett tillfälle "försvann" stickan, den trycker ut olja och jag anser att detta kommer att ytterligare förstärkas när maskinen påfrestas med det gamla "trimmet". Maskinen har gått över 35000mil så det är ingen ungdom.

Är det bara jag som inte kan förklara detta ordentligt eller skall jag skicka henne på kurs innan jag klappar ihop.

Hur skall jag kunna gå tillbaka till föregående läge utan att magnetventil skriker och hur fan lyckades förre ägaren utan att magnetventilen sänkte grundladd mm då allt var inkopplat förut.?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1017969
Vi börjar med din sista fråga... Magnetventilen kan aldrig sänka GRUNDladdet. GRUNDladdet är det som är MEKANISKT inställt på WG'n. Allt över grundladdet är det magnetventilen som sköter. Man skruvar ALDRIG på WG'n på dessa bilar, just för att trycket är elektroniskt drivet. Skruvar man WG'n så har styrboxen inte en susning om hur mycket den laddar, luft/bränsleblandningen blir fel, bilen kan bli och spika och du vet säkert vad det innebär rätt snabbt ...

Just för tillfället kommer jag inte ihåg om grundladdet är 0.3 eller 0.4 på 850, 0.4 på x70 iaf.

1.8bar... jadu... Den motorn kommer INTE leva länge med orginalprylar... Heck, 1.8 är svårt nog att få stabilt även med en nybyggd motor.
Om man kör försiktigt pallar stakarna med max 1.2bar utan att totaldö.

Du har helt rätt i det det där vart i registret det är mest belastning på grejorna. Det är kopiöst mycket mer påfrestningar i lägre varv än högre. Höga(6k+) varvtal så jobbar knappt turbon ens. Höga varvtal ger ju dock andra slitage i längden.
Jag är dock helt med henne när det gäller vart laddet ska utnytjas, MEN - då ska man ha en motor som är byggd för det, dvs matchat ladd med motorn.

Sen har vi ju ett annat problem också... Orginalturbon pallar ALDRIG att ladda 1.8bar någon längre stund(därav peakarna), PLUS att vid det laddet pumpar den så mycket varmluft att du kan värma hela kåken, oavsett IC. Och varm luft betyder tappad effekt. Vid 1.8bar så törs jag nästan lova att effekten är mindre än en vanlig "steg 1" chippad 850, som har mer än hälften så lite laddtryck. Att hon tycker bilen "går bättre" med 1.8bar är helt enkelt tack vare ketchupeffekten som blir, dvs helt och hållet placebo-effekt. Det känns som om det skulle vara tusentals hästar under huven, medans man i verkligheten blir omkörd av en gammal 90-åring i sin Citroen Catcus.

Sen har vi ju problemet med åldern/milen på motorn också... Efter 35k mil är kolvringarna allt annat än täta, cylinderväggarna är säkert mer ovala än runda, vilket resulterar i att kolvarna "klapprar" i motorn. Det är inget som har någon märkvärd effekt på en orginal motor, men ökar man laddet så inutah-e som 1.8bar, ja det förstår nog dom flesta att det inte är någon bra kombination.

Att bygga en motor som faktiskt håller för 1.8bar kostar tiotusentals kronor. Jag har hört om siffror upp emot 80k för att renovera motorn så den pallar så högt laddtryck, och även då brukar dom flesta ha lägre ladd än 1.8. Men sen går dom rätt duktigt också, tanten din hinner nog inte ens få i 2an innan den ordentligt byggda motorn "kommit i mål" redan - trots att hon har högre ladd.

Hon verkar ha totalmissat vad "kontrollera laddet" betyder... Kan man kontrollera laddet så betyder det att man vet exakt hur mycket gas som behövs för att få turbon att jobba, och inte ladda mer än nödvändigt samt slippa växla ned från 5an vid en omkörning.
Pinsamt nog är det något jag själv är rätt dålig på :P Morsan min därimot är riktigt duktig på det, och kan lura ut effekt ur min T5a jag inte ens trodde var möjligt :P Och det utan att turbon "går i bott". Och då är min T5a orginal med orginal ladd(0.8bar). Hur hon bär sig åt har jag ingen aning om :lol:

För att återgå till ämnet... Sen kommer vi ju till nästa problem - motorn är ju allt annat än i bra skick. Täppt vevhusvent kan ställa till en jäkla massa problem, speciellt om bilen pressas mer än den är byggd för. Läcker den dessutom olja så är det ju ännu värre.

Och mig veterligt finns det INGET chip som ökar laddet till 1.8bar till 850, utan då krävs antingen nytt sprut eller ordentlig ommappning av orginalsprutet - inget av dom lägger man ned pengar på på en orginalmotor. Det betyder alltså att någon skruvat på WG'n, och som jag nämnde tidigare så har då sprutet inte en susning om vad bilen laddar, bränslet räcker inte till, bilen spikar, bilen backar tändningen så långt den kan(=mindre effekt), klipper laddet(=fladdrande laddtryck), och hjälper inte det så ptja, då spikar motorn ändå, och motorrenovering kommer behövas inom några dagar...

Fortsätter ni/hon att köra med för högt ladd är inte frågan OM den rasar - utan NÄR den rasar, vilket kan vara precis när som helst. Den lever på lånad tid helt enkelt.
av swede43
#1018131
Hej !
Jag håller med dej till fullo,, vad jag menade i sista meningen ang grundladd var att jag är medveten att grundladd ligger runt 0,4 och att allt över detta SKALL styras av chipp/mappning, det sorgliga är att jag inte kommer förbi detta fenomen att hon vill ha bilen som den var innan varpå jag måste hitta ett sätt att gå förbi fenomenet att magnetventilen inte sätter felkod/limphomemode etc när den har stuckit iväg på dessa laddtryck. nu vet jag inte hur intelligent OBD systemet är i denna bil (-94) men jag kan inte fatta hur det gick att få den att gå så tidigare utan att "systemen" knorrade. I min lilla värld är det att när laddet sticker på detta vis signalerar dator att dra tillbaka laddryck, tändning samt ge soppa för att skydda motorn men det lustiga var att den var ganska soppasnål och går mycket bra på "normala" körsätt.
Hennes körsätt är att dra på 5:an i 90km/h fortsätta att sega sej upp och förbi en framförliggande bil, fortfarande på samma växel, jag har påpekat detta och menar på att man växlar ner för att få motorn att "andas" och jobba och att det är vrid, dvs segdraget på lägre varv som dödar en överladdad motor men att växla ner och att "varva" sliter för mycket på motorn och drar för mycket bensin enl henne !? Mitt förslag var att köpa en fiat panda, de drar inte så mycket,, Skit fick jag :-)
I rest my case :roll:
Har dessa årsmodeller någon form av "återställning" där inga felkoder lagras ?
Det verkar ju synnerligen mystiskt i alla fall.
Som bilen gick tidigare när hon "drog" på så började bilen spotta o fräsa o det kom rejält med svart rök från avgassystemet, för mej är detta en klar indikation på att bilen "skyddssystem" satts i funktion och försöker göra sitt för att skydda motorn från vidare idioti.
Problemet kvarstår, jag måste återställa detta åbäke innan hon är nöjd för jag lyckas inte förklara hur en turbobil skall/bör gå/köras så det blir en antydan till husefrid.
Ganska lustigt,, jag har kört TAD, haft tre kompressormatade kärror, haft oräkneliga skojmaskiner samt vanliga kärror med överladdning men jag lyckas inte att få denna kärra att gå som hon vill :-) (Utan att hela min inre mekarsjäl skriker)
Det går inte att förklara att detta inte är en banracing eller dragster,, den gick jättebra innan och så skall det vara,,,
Jisses.
// Väl mött och tack för kloka ord.
Swede.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1018215
Jadu... Det verkar vara rätt hopplöst att få henne att förstå om du förklarat så noga. (I)
Och om bilen börjar spotta och ha sig, samt svartryker, så är ju det ett oförnekligt bevis på att motorn mår skit. B5234FT är väl inte det stabilaste blocket heller om det är orört. Saknar ju bl.a. vevhus kanaler mellan cylinderväggarna, vilket i sig ger högre vevhustryck, vilket leder till ännu mer slitage på stakarna. Plus att det är volvos första vitblockare med turbo, så säger sig ju självt att det finns en hel del mindre optimala lösningar på dom motorerna :) Inget som inte går att fixa så klart.... men det kostar därefter också.

En -94a har f.ö. sitt diagnosuttag under huven i form av en sockel med några hål, en jordad metall pinne, en LED samt en tryckknapp, om du inte visste det redan. Systemet är tämligen basic, men fullt tillräckligt.
Jag känner inte till någon del i styrsystemet som ändrar sitt program(nödläge/limp home) eller backar tändning osv utan att sätta åtminstonde en felkod. Men jag är inte 100% insatt i motronic4.3, är mer hemma på 4.4 :P

Segdra på växlar påfrestar saker rätt duktigt, ja, och iaf min bil drar MER bensin vid segdragning än att kasta i 4an och gasa om. ja, såvida man inte kan det där med att trolla fram effekter ur motorn då :P
Att "stampa plattan i mattan" på 5an i ~90km/h t ex hjälper inte speciellt mycket :roll: Då brukar motorer överlag ha en förmåga att "storkna"(förutom på nyare med elektroniskt spjäll där spjället kan skötas av styrboxen oberoende av gaspedalens position).
Sen är det ju stor skillnad på att segdra på 5an säg vid ~2krpm och växla ner till 4an och låta den gå upp till ~3500 innan man lägger i 5an igen. 3500rpm under den korta tiden sliter knappast något på motorn. Nog för att maxvrid ligger runt 2k rpm, men alla hästar finns inte fören uppåt 5k rpm. Så 3-3.5k rpm är rätt lagom för att få en bra balans mellan hästar och vrid, plus att iaf jag anser att turbon jobbar som bäst över 2500rpm. ... men vart vridet/hk ligger någonstans på denna bil kan vi nog bara gissa om utan att bänka den. Skulle tro att dom flaxar runt lite där dom känner för det :roll:

Men du får väl säga något i stil med "visst kan jag återställa den - men jag tänker f-n inte laga den när den rasar", för rasa - det kommer den... Synd om bilen/motorn, men vad ska man göra (I)

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]