Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
qwerty skrev:
EjS skrev:Att kalla v70 för en Ford är helt fel. När jag utvecklade mjukvaru för den bil under 2000-tallet utvecklade vi parallelt Ford mjukvaru. Den mjukvaru var helt annorlunda för att hårdvaran (alla komponenter) skillde sig från Volvo. Jag jobbade mest med bromssystemet och i Volvo var det jättebra grejer jämnfört med Ford versionen.

Det stämmer att chassin (EUCD) blev utvecklad gementsamt i Ford gruppen - men det var Volvo som utvecklade el-delen och alla komponent för y286/285 (S80/V70).
V70n var en långt långt mycket bättre bil, i materialval, byggkvalitet, ja på alla sätt. Modellen som ersatte den var ju billig skit i jämförelse, vad hade blivit bättre? sämre material överallt, byggkvaliten var inte hög.
Bromsvätskebyte varje år numer, extra rostskyddsbehandlingar vart 6:e år krävs, detta är saker de infört from i år, varför går man ut och gör det om man ha gjort en bättre produkt?

För man vet att modellen är en ren lågprisprodukt och dras med mycket feldesign. V70II var inte ett steg framåt, det var flera steg bakåt och inte nödvändigtvis i volvos historia.
Det håller jag inte med om. Hade en 2001 S60 som gick sönder hela tiden. Rekorden var i 2007 där den kostade 60-70000 på verkstad.

Sedan har jag haft XC60 och XC70 (2009 & 2011). Båda har gått 17-19000 mil och förutom en luftmängdsensor i XC60 och ett kullager i XC60 har ingen av dessa varit på verkstad en enda gång förutom oljaservice.

Jäkligt bra bilar. Så tills vidare rullar jag vidare i Volvo.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, jag hänger på skaran och säger att nyare volvo är rent skräp. Känns verkligen billiga :roll: Lite amazon/140 över dom, amazon/140 var bra på sin tid, men en NY bil som levereras med samma tråkiga känsla? Nej tack du... Jag håller mig till 90-tals/sent80-tal volvos, eller så byter jag märke. Inte för att det finns några direkta nyare bilar av annat märke som intresserar mig heller men...
Användarvisningsbild
av EjS
Lucif3r skrev:Ja, jag hänger på skaran och säger att nyare volvo är rent skräp. Känns verkligen billiga :roll: Lite amazon/140 över dom, amazon/140 var bra på sin tid, men en NY bil som levereras med samma tråkiga känsla? Nej tack du... Jag håller mig till 90-tals/sent80-tal volvos, eller så byter jag märke. Inte för att det finns några direkta nyare bilar av annat märke som intresserar mig heller men...
Alting var bättre i gamla dagar. Där var heller ingen immigranter i Sverige.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
EjS skrev:Alting var bättre i gamla dagar. Där var heller ingen immigranter i Sverige.
Allting vetefan om jag håller med om. Inte som teknik-galning iaf :) "i gamla dagar" kunde vi ju inte ens sitta framför varsin skärm och dela åsikter ;)
Därimot tycker jag byggkvaliteen på det mesta var bättre förr, nu för tiden byggs allt för att vara förbrukningsvaror och inte nått som ska hålla längre än garantin.
Ska bli kul att se hur många av dagens nya bilar finns kvar om 20-30år :)

Immigranter... beror nog på hur långt bak man tittar, men på 90-talet fanns det gott om dom, dock inte ens i NÄRHETEN av den katastrofalt höga siffran vi har idag. Men det är väl en diskution som inte riktigt hör hemma här :) Många är ju... "känsliga"... för det ämnet... :roll:
Användarvisningsbild
av crumpets
qwerty skrev: *Ljudnivån, ja den är lite högre än en v70, störande hög eller ens i närheten av vad pressen tillskriver den? nope. Ändå kör jag på 17" med 45 profil, Hankook.

*Kvalitetskänslan i kupen, knappar och reglage, inte ett uns sämre än volvon, kanske lite bättre tom, närmare V70n klass men inte riktigt så bra.

:shock: Du har en VÄLDIGT egen smak. Alla har rätt till sin åsikt men jag hoppas du inser att du är ett unikum. Visst att nya ceeden är många vändor trevligare än den gamla men den har en lååååång väg kvar på dessa punkter.
Användarvisningsbild
av SvenB
Håller med. Att Kia är billigare, är vi nog ense om. Men att påstå att den är lika tyst, bekväm, och samma standard som exempelvis Volvo, är att bedra sig själv. Man får vad man betalar för. :|
av llesrof
EjS skrev:
Lucif3r skrev:Ja, jag hänger på skaran och säger att nyare volvo är rent skräp. Känns verkligen billiga :roll: Lite amazon/140 över dom, amazon/140 var bra på sin tid, men en NY bil som levereras med samma tråkiga känsla? Nej tack du... Jag håller mig till 90-tals/sent80-tal volvos, eller så byter jag märke. Inte för att det finns några direkta nyare bilar av annat märke som intresserar mig heller men...
Alting var bättre i gamla dagar. Där var heller ingen immigranter i Sverige.
Med tanke på hur du skriver så har jag alltid trott att du var en av dem.
Användarvisningsbild
av TommyP86
SvenB skrev:Håller med. Att Kia är billigare, är vi nog ense om. Men att påstå att den är lika tyst, bekväm, och samma standard som exempelvis Volvo, är att bedra sig själv. Man får vad man betalar för. :|
Precis. Som på samma sätt när jag sätter mej i en e-klass är det bättre (mycket bättre än en v70) Men den kostar mycket mer också. Det finns inte några genvägar, kvalitet kostar.
av llesrof
TommyP86 skrev:
SvenB skrev:Håller med. Att Kia är billigare, är vi nog ense om. Men att påstå att den är lika tyst, bekväm, och samma standard som exempelvis Volvo, är att bedra sig själv. Man får vad man betalar för. :|
Precis. Som på samma sätt när jag sätter mej i en e-klass är det bättre (mycket bättre än en v70) Men den kostar mycket mer också. Det finns inte några genvägar, kvalitet kostar.
Ptja, det beror ju på hur man definierar kvalitet. Är kvalitet att bilen känns som att den skall hålla i 100.000 mil eller att den verkligen gör det?
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]