- mån 26 okt 2015, 09:11
Sedan har jag haft XC60 och XC70 (2009 & 2011). Båda har gått 17-19000 mil och förutom en luftmängdsensor i XC60 och ett kullager i XC60 har ingen av dessa varit på verkstad en enda gång förutom oljaservice.
Jäkligt bra bilar. Så tills vidare rullar jag vidare i Volvo.
qwerty skrev:Det håller jag inte med om. Hade en 2001 S60 som gick sönder hela tiden. Rekorden var i 2007 där den kostade 60-70000 på verkstad.EjS skrev:Att kalla v70 för en Ford är helt fel. När jag utvecklade mjukvaru för den bil under 2000-tallet utvecklade vi parallelt Ford mjukvaru. Den mjukvaru var helt annorlunda för att hårdvaran (alla komponenter) skillde sig från Volvo. Jag jobbade mest med bromssystemet och i Volvo var det jättebra grejer jämnfört med Ford versionen.V70n var en långt långt mycket bättre bil, i materialval, byggkvalitet, ja på alla sätt. Modellen som ersatte den var ju billig skit i jämförelse, vad hade blivit bättre? sämre material överallt, byggkvaliten var inte hög.
Det stämmer att chassin (EUCD) blev utvecklad gementsamt i Ford gruppen - men det var Volvo som utvecklade el-delen och alla komponent för y286/285 (S80/V70).
Bromsvätskebyte varje år numer, extra rostskyddsbehandlingar vart 6:e år krävs, detta är saker de infört from i år, varför går man ut och gör det om man ha gjort en bättre produkt?
För man vet att modellen är en ren lågprisprodukt och dras med mycket feldesign. V70II var inte ett steg framåt, det var flera steg bakåt och inte nödvändigtvis i volvos historia.
Sedan har jag haft XC60 och XC70 (2009 & 2011). Båda har gått 17-19000 mil och förutom en luftmängdsensor i XC60 och ett kullager i XC60 har ingen av dessa varit på verkstad en enda gång förutom oljaservice.
Jäkligt bra bilar. Så tills vidare rullar jag vidare i Volvo.