Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Motorn är utan oljetryck vid varje kallstart, blir många bilar att sälja... ;)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Fast det sitter backventil på, så det är mycket kort stund, avsevärt mkt kortare än 4min. Jag tror inte den tagit skada, men hade jag varit nöjd?
Neeeej. Vet inte vad jag hade gjort riktigt. Krävt ett ägande-långt garantiåtagande på lagerskador av verkstaden, alternativt en ny motor skulle jag tro. Kanske känns lite överdrivet men de skulle aaaldrig ta något ansvar senare för det annars, och då blir det du som får lida istället.
Användarvisningsbild
av Perra83
I detta fall är det KANSKE ingen fara. Jag har ingen aning.

Kräv minst fri service så länge du har bilen och så klart motorgaranti.
av Yaniz
Nu vill jag inte vara snubben som varit med om allt, men min son med polare gjorde service med bl a oljebyte på vår 940 utan att fylla på olja. De åkte därefter ett varv runt kvarteret och tyckte det var konstigt att oljetrycklampan inte slocknade. På min fråga varför det åkte iväg med lampan tänd fick jag svaret att det tar ju ett tag inna oljetrycket kommer upp till erforderligt tryck. Totalt ursinnig skällde jag ut klantskallarna. Bilen hade vid det tillfället gått knapp 30.000 mil och kommer i vinter att passera 45.000 mil. Har tidigare regelbundet bytt olja varje senhöst och senvinter och bilen har sedan klantservicen gått problemfritt, MEN den knackar rejält. Om det är klantservicerelaterad kan jag inte styrka, men jag misstänker starkt att så är fallet.

Min 940 kördes utan olja under belastning, så det kanske inte är jämförbart, men med tanke på att nyare motorer är känsligare än gamla volvomotorer, så vete fan vad jag ska tro. Å andra sidan så måste det väl ha funnits olja på friktionsytorna ett tag i alla fall, det är trots allt stor skillnad om motorn går på tomgång eller om den är under belastning.

Jag skulle, som någon redan föreslagit, kräva fria servicar och garanti motsvarande motorns jämförliga kondition vid x antal mil dvs börjar motorn exv knacka vid 20.000 eller rasa vid 30.000 mil så skall det inte anses som normalt.

Att sälja den, som någon nämnt, utan att upplysa köparen om detta anser jag vara tarvligt, men jag kanske sitter i en svunnen tid ...
av prahna
Verkstaden måste väl vara försäkrade. Jag skulle lyfta detta till chefen de vill inte ha badwill
av perhall
Oväntat och schysst i allt elände att de berättar det!
av mf135
Oljetrycksgivare eller inte så har ju verkstan gjort en totalt oacceptabel dundertabbe. Det är ju inte ovanligt att man t.o.m. bryter tändning eller bränsle medan man drar runt motorn tills oljetrycket är ok just för att undvika det denna blivit utsatt för i flera minuter. Klart att den är påverkad negativt av detta. Hur mycket är svårt att säga men det ska vara verkstadens problem och inte ditt. Domstol skrev någon. Om man behöver gå till domstol för att dom ska förstå detta så ska jag säga upp mitt serviceavtal.
av mf135
Oljetrycksgivare eller inte så har ju verkstan gjort en totalt oacceptabel dundertabbe. Det är ju inte ovanligt att man t.o.m. bryter tändning eller bränsle medan man drar runt motorn tills oljetrycket är ok just för att undvika det denna blivit utsatt för i flera minuter. Klart att den är påverkad negativt av detta. Hur mycket är svårt att säga men det ska vara verkstadens problem och inte ditt. Domstol skrev någon. Om man behöver gå till domstol för att dom ska förstå detta så ska jag säga upp mitt serviceavtal.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Bilnörden skrev:
prahna skrev:Crumpets, cranka utan olja är väl ingen fara. Du har ju all olja längst ner i motorn vid en kallstart...
Ja precis, oljepumpen drivs av motorn, så innan motorn är igång så finns det ingen smörjning.
Jorå en viss smörjning finns det, all olja rinner inte tillbaka ned i tråget och så beror det på hur längen bilen stått med motorn avstängd samt på tempen ute. Så att cranka runt en motor (starta motorn) är inte riktigt samma sak som att köra/starta en motor utan olja.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]