- fre 23 okt 2015, 19:31
Nu vill jag inte vara snubben som varit med om allt, men min son med polare gjorde service med bl a oljebyte på vår 940 utan att fylla på olja. De åkte därefter ett varv runt kvarteret och tyckte det var konstigt att oljetrycklampan inte slocknade. På min fråga varför det åkte iväg med lampan tänd fick jag svaret att det tar ju ett tag inna oljetrycket kommer upp till erforderligt tryck. Totalt ursinnig skällde jag ut klantskallarna. Bilen hade vid det tillfället gått knapp 30.000 mil och kommer i vinter att passera 45.000 mil. Har tidigare regelbundet bytt olja varje senhöst och senvinter och bilen har sedan klantservicen gått problemfritt, MEN den knackar rejält. Om det är klantservicerelaterad kan jag inte styrka, men jag misstänker starkt att så är fallet.
Min 940 kördes utan olja under belastning, så det kanske inte är jämförbart, men med tanke på att nyare motorer är känsligare än gamla volvomotorer, så vete fan vad jag ska tro. Å andra sidan så måste det väl ha funnits olja på friktionsytorna ett tag i alla fall, det är trots allt stor skillnad om motorn går på tomgång eller om den är under belastning.
Jag skulle, som någon redan föreslagit, kräva fria servicar och garanti motsvarande motorns jämförliga kondition vid x antal mil dvs börjar motorn exv knacka vid 20.000 eller rasa vid 30.000 mil så skall det inte anses som normalt.
Att sälja den, som någon nämnt, utan att upplysa köparen om detta anser jag vara tarvligt, men jag kanske sitter i en svunnen tid ...
- Bees don't waste their time explaining to flies that honey tastes better than shit.