Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Numera finns ju sexväxlat, men jag har inte kollat specifikationen på den lådan, eller kört någon sådan, så jag vet inte om de bara har tryckt ihop de andra lägena, så att sexan inte är högre än vad femman var innan?

Jag har ju Turbo, så jag behöver inte växla ner när jag kör om. Inte om jag gör en vettig omkörning, alltså.
Med automatmotor behövs ingen automatlåda, om man vill uttrycka det annorlunda!
av Revolvo
Undrar om verkligen den där 6:e växeln verkligen sänker varvtalet.

Har kört Opel och Skodor med sexstegade lådor och 6:an verkade vara precis som 5:an om ni förstår.

Min fyrstegs automat verkar ha samma slutvarv som de femstegade som finns på årsmodellen efter. Kanske så gör man så för att normalföraren med manuell tenderar till att surgasa i stället för att växla ner vilket fömodligen leder till en ökad förbrukning.

//Re-0.92 senaste tankningen med lite släpkörning
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast att gasa på hög växel gör inte så mycket numera. Insprutningssystemen sprutar inte in mer än vad motorn kan tillgodogöra sig, annat än som nödkylning vid ihärdigt fortåkande.
av *pettson*
det har slagit mej att man fokuserar just på bränsle.. Inte på totalkostnaden på t.ex ett år.
I tidningarna gör man detsamma.
låt oss säga att vi kör sådär mjukt och fint. Nu menar jag väldigt optimerat. VI skonar miljön och vi skonar ju allt.. utom vår plånbok.
Våra bromsar är gjorda för att användas. Och dom MÅSTE motioneras.
Om vi nu lägger till vad det kostar på en märkesverkstad (för att vårt fingerade exempel gillar endast märkesverkstad.)

Om du tar din förmodade intjänade slant på bensin. Som säkert är en tusenlapp eller två..
Så drar du ifrån ett verkstadsbesök för att dina bakre bromsskivor är rostiga på grund av att dom inte används.
Du får lägga ut förutom jobbet nu då..
2 skivor
1 omgång bak klossar
1 monterings sats

Nu till kärnfrågan..
Blev det några kronor plus på ecodrivingen? eller gick den minus?
Om vi hade haft små bilar som dessutom har bromstrummor bak hade jag aldrig opponerat mej. Men som sagt nu är det bromsskivor..
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Så sant pettson! Vet inte HUR många bakskivor jag har bytt genom åren, för ilskna kunder som anser att bilarna är felkonstruerade. Men det är dom ju inte! Precis som du säger, bromsarna är gjorda för att bromsa med. Ingen kund skulle väl komma på tanken att klaga på att en motor sotar igen, om den endast har stått på tomgång tre veckor i sträck?

Dock, man borde väl kunna väva in bromsmotion i eco-drivingen. Exempelvis genom att avsluta varje runda med att bromsa in hårt innan parkeringen? Givetvis under ordnade former så inte plåtskador och aggressioner grannar emellan uppstår.
Användarvisningsbild
av eldaria
Jag brukar altid göra ett par hårda bromsningar efter att ha tvättat bilen. Så det blir minst en gång i månaden, men sen med tanke på hur några folk kör så blir det ju ett par hårda bromsningar ibland ändå.
Sen "leker" man ibland och kör inte så Eco vänligt.
Tror enda gången färddatorn har visat under 9L/100km var när jag hade kört en hel dag på en mycket mycket lång 70 väg. :-)
Då var den helt nere på 7.4L/100km.
Annars ligger den omkring 10L/100km
Har jag varit och kört i Tyskland, ja då ligger den på 15-16L/100km.
Ush dyrt att köra bil nu om dagarna.
Men vill inte vara utan min T5'a, :-) Jo kanske det blir en D5 med trim nästa gång, kör aldeles för många kilometer för at köra på bensin.
av varri
Skulle heller aldrig klara mig utan t5an. Morfar klagar alltid över bensin å usch va din volvo suger i sig när du trycker på.. Svaret är alltid detsamma: Jag har väl inte köpt en turbomatad motor med 239 hk från volvo om ja ville spara bensin?

Polarens lexus is200.. .5-.7 milen typ på 70 mil landsvägskörning i marschfart på 110-140 km/h.. tyckte ja va sött.
Användarvisningsbild
av eldaria
Brukar säga, om man köper ett stall med 225 Hästar i, då ville det väl vara synd att bara rida ett par av dom, inte släppa ut dom andra ibland. :-)
av martin1g
Angående detta med massa hästar...det är ju kul att ha men det finns eller kommer att finnas hästar som är mer miljövänliga och billigare, hoppas jag.Som det är nu tycker jag inte man kan se sina barn ärligt i ögonen och påstå at man vill lämna en bra värld till dem bara för att sen gasa på som fan med sin 239 hästar bara för att det är kul.... Men så vill man ju ändå ha roligt bakom ratten, det är en paradox.

Angående den sjätte växeln, jag tror att biltillverkarna slängt in den för att det är high-tech och ser bra ut på specen, det är löjligt att tillverkarna inte vågar göra en bil med riktigt lågt varv på femman eller sexan, för gud bevars om man skulle behöva växla ner under omkörning !!! Då skriver Collin med kompani ner bilen totalt och gnäller som småflickor på att den är slöööö och så köper ingen bilen. Men det är helt FEL. det borde vara en kraftig sänkning av rpm på femman, sexan eller en överväxel. Automatversionen av min bil har ca: 200 rpm lägre i 90 km/h trots att det bara är fyra (?) växlar, för där behöver man ju inte växla ner eller tänker inte på det för att bilen gör det, så funkar det ju utan att bilen blir "slö".
av *pettson*
martin1g skrev:Angående detta med massa hästar...det är ju kul att ha men det finns eller kommer att finnas hästar som är mer miljövänliga och billigare, hoppas jag.Som det är nu tycker jag inte man kan se sina barn ärligt i ögonen och påstå at man vill lämna en bra värld till dem bara för att sen gasa på som fan med sin 239 hästar bara för att det är kul.... Men så vill man ju ändå ha roligt bakom ratten, det är en paradox.

Angående den sjätte växeln, jag tror att biltillverkarna slängt in den för att det är high-tech och ser bra ut på specen, det är löjligt att tillverkarna inte vågar göra en bil med riktigt lågt varv på femman eller sexan, för gud bevars om man skulle behöva växla ner under omkörning !!! Då skriver Collin med kompani ner bilen totalt och gnäller som småflickor på att den är slöööö och så köper ingen bilen. Men det är helt FEL. det borde vara en kraftig sänkning av rpm på femman, sexan eller en överväxel. Automatversionen av min bil har ca: 200 rpm lägre i 90 km/h trots att det bara är fyra (?) växlar, för där behöver man ju inte växla ner eller tänker inte på det för att bilen gör det, så funkar det ju utan att bilen blir "slö".
jo det är en bra tanke det där om miljön..
Faktum är ju att nåt har hänt i tänkandet?
Du vet hundkojorna.. (BMC Mini) som BMW tog över skulle då renas.. man bestämde snabbt att kat skulle införas för att värna om miljön.
Man öste på en kat.. Fakta är att om du ska köra 0-100km/h med nån som helst positiv påverkan på avgaserna från kat.. skulle det tagit .. håll i dej.. 20 minuter..
Samma jämförelse så om vi tar nya porsche och sular den fullt ut.. så fort det går.. är den iallafall renare än en vanligt 850 GLT 1992 års modell...
Så avgasreningen går framåt..
MEN bränslen ja..
jo etanol är bra då motorn blivit varm..
Bensin är inte så farlig direkt varm..
ändå så är kraven i våra trevliga städer att man ska stänga av bilen om den ska stå mera än en minut.. och likaså att den INTE får varmköras innan den ska stressas.. Det är ett klart miljötänkande.
Kanske skulle det skrivas om?=..
Stäng inte av din katalysatorbil Den smutsar ned lika mycket på en omstart som den gör på ca 8km..
Likaså.. varmkör din bil innan du åker ut och åker.. så slipper du släppa ut onödigt mycket skräp längs vägen?
Men så är det ju inte .. vi förstår inte.. det är enda svaret som finns från högre ort..

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]