Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kung_royne
Försöker få loss bromsoken bak på min 740 -90 men jag kommer inte åt den nedre fästskruven!!

Nedre fjädersätet (eller vad det heter) ligger ganska precis i vägen så jag kommer inte in med lämplig hylsa+skaft :evil:

kan tillägga att bilen står på pallbockar med bakvagnen så det andra hjulet hänger också fritt i luften..

tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
kung_royne skrev:Försöker få loss bromsoken bak på min 740 -90 men jag kommer inte åt den nedre fästskruven!!

Nedre fjädersätet (eller vad det heter) ligger ganska precis i vägen så jag kommer inte in med lämplig hylsa+skaft :evil:

kan tillägga att bilen står på pallbockar med bakvagnen så det andra hjulet hänger också fritt i luften..

tack på förhand!
En nyfiken fråga: -Står bakaxeln på pallbockarna?
av kung_royne
jag som hade hoppats på att man genom att höja hjulet på ena sidan på ngt mirakulöst sätt skulle kunna frilägga den.. :cry:

har provat lite med blocknyckel (strl 13), skruvjäveln sitter ju som berget och den förhållandevis korta blocknyckeln utvecklar ju inget vidare moment direkt. Nästa problem, om man får loss den, blir ju att den nya ska momentdras fast man inte kommer åt med momentnyckel?

Bakaxeln står inte på pallbockar.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
kung_royne skrev:jag som hade hoppats på att man genom att höja hjulet på ena sidan på ngt mirakulöst sätt skulle kunna frilägga den.. :cry:

har provat lite med blocknyckel (strl 13), skruvjäveln sitter ju som berget och den förhållandevis korta blocknyckeln utvecklar ju inget vidare moment direkt. Nästa problem, om man får loss den, blir ju att den nya ska momentdras fast man inte kommer åt med momentnyckel?

Bakaxeln står inte på pallbockar.
Anledningen till min bakaxelfråga, var att jag (då det begav sig) ställde baken på pallbockarna så bakaxeln pressades upp en bit... Då fick jag samma problem som du beskriver. Sedan ställde jag pallbockarna under ordinarie domkraftsfästen...och vips så kom jag åt bultarna...

Behöver ju inte betyda att det är likadant hos dig... :wink:
av kung_royne
heh. I wish.. :wink:

tack iaf!
av Addekarlsson
På en blocknyckel kan man använda hammare att banka med. Då biter det lite.
Sen att det ska momentdras... Ja, det ska det, men orka... Jag drar tills det sitter fast, och då knackar jag lite till med hjälp av hammare.
Ett bromsok ska ju sitta fast, så det är bara dra, så länge man inte drar gängpaj.

Mvh/ Adde
av Arne
Koppla ihop två blocknycklar så får du dubbelt moment. Gammalt mektips.
av kung_royne
Hur vet man om det är dags att byta oket?

Det ser ut som om kolven har börjat rosta, har det ngn betydelse?
Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]