NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikeys
Hejsan!

Jag gick ut för att byta däck idag, och upptäckte följande:

På sommardäcken (195/65-R15 original) gängar muttrarna ca 11-12 varv med 2 varv kvar av "gängan" när den sitter fast.
Bild

På vinterhjulen (205/55-R16 ej original) som jag fick med bilen gängar muttrarna ca 6-7 varv med 6-7 varv kvar av "gängan" när hjulet "sitter fast".
Bild

Muttrarna är originalmuttrarna (Dock har alla kåpor lossat).

Frågan är alltså om detta är okej så jag kan tuta och köra, eller behöver jag andra muttrar eller fälgar?

Det kanske är en löjlig fråga, men eftersom jag inte är kunnig på detta område och jag tycker att det inte ser helt rätt ut så tänkte jag ändå fråga för att vara säker innan jag kör iväg.
av kvillebäck
Antingen har eftermarknadsfälgarna fel mutter eller så är de för tjocka. Det är ibland en annan vinkel på konan som skall passa vissa fälgar.
90% av vikten hålls av första gängan men jag skulle inte köra så.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Spoiler »
Inte alla som har större vinterdäck än sommardäck :wink:

Jag hade nog satsat på Volvo-fälgar för att vara på den säkra sidan...

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=2
av Mikeys
fjohan82 skrev: Inte alla som har större vinterdäck än sommardäck :wink:

Jag hade nog satsat på Volvo-fälgar för att vara på den säkra sidan...

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=2
Jag vet inte vad det är med bilarna som köps i min familj. Föräldrarna har 17 på vintern och 16 på sommaren. Den förra bilen var 15 på vintern och 14 på sommaren... :lol:

Jag körde i alla fall upp till närmsta mekonomen alldeles nyss med ett vinterhjul monterat, och i kassan fick jag låna två olika muttrar som skulle passa min bil så jag kunde testa på parkeringen. Och vips, en av dem passade perfekt! Det var helt enkelt fel muttrar från början... Så nu är problemet löst med 20 nya muttrar á 17 kronor stycket! :)
Användarvisningsbild
av P210
Gott - fick du fler gängvarv då? - så här såg mina originalfälgar ut med originalmuttrarna (till vänster - Biltema kupolmuttrar till höger):

Bild

Så 11-12 varv verkar vara vad man har på originalen, när jag läste kursen i maskinelement på högskolan fick man lära sig att lite tumregler, det lönar sig inte att göra en mutter hur lång som helst, De första gängvarven bär mest last och sedan går kurvan mot noll.

I teorin räcker 3-4 gängvarv. Får man 7 varv, skulle jag vara lugn, förutsatt att man drar muttrarna med rätt åtdragningsmoment och med gängan och konan väl smorda. Sedan finns ju andra faktorer - om en mutter lossnar tar det ju längre tid för den att vandra 12 varv än 7, men om alla lossnar märker man det tidigare....

Det finns många tumregler. En som är lätt att komma ihåg och som gäller för skruv av hållfasthetsklass 8.8
I stål: gänglängd = 1x diametern
I aluminium: gänglängd =2x diametern

En mutter enligt tex ISO 4032 har en höjd som är 0.9*d vilket anses vara bra nog för det mesta.
Lite läsning;
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=159

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]