Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
joel80 skrev:Precis.. med Rica kan det bli dyrt! Både nybilsgarantin och maskinskadeförsäkring kan sumpas. (I allafall om det gäller ersättningar för drivlinan.)

Rica har egna garantier.. men läs isåfall villkoren noga! Jag tror t.ex att dom kräver tätare serviceintervall än vad bilen annars behöver... för att deras försäkring ska gälla alltså.

Andrahandsvärdet på en bil som varit trimmad från en tredjepartare kan också diskuteras. Jag skulle dra öronen åt mig direkt... tror det är fler som gör det.

Ibland blir man ju trött på folk som inte vet vad dom pratar om. 1 Polestar är ett företag som gör exakt samma som alla andra trimföretag som ändrar mjukvaran i CEM. Elmotor rör man inte, den lirar bara med.

2 Skulle det hända något med bilen, säg att något skulle gå sönder så får Volvo leka best dom vill. Min bil kommer aldrig att ha en annan mjukvara i bilen när det är på verkstad. Det lämnar aldrig spår efter man laddat tillbaka original mjukvara oavsett vad folk säger.

Jag har kört med RICA i flera år och det har aldrig varit ett problem någonsin, har även kört BSR.

Dock så ska man inte använda BOX för det har inte bilens styrenheter koll på vilket kan bli en negativ effekt.
Användarvisningsbild
av joel80
Polestar är ett företag som har nära sammarbete med Volvo där Volvo själva är med i utvecklingen av optimeringen.
Jag är inte helt övertygad om att man kan sopa undan alla spår av t.ex rica vid service eller andra verkstadsbesök... Och vem orkar med det?! Med en ny bil är det inte ovanligt att man besöker verkstaden både 5 och 10 gånger under första åren för att justera småsaker.

Och som LazerHawke också skriver.. Vid en ev olycka har man inte nån möjlighet att ändra mjukvaran.. (Dock ska det inte ha betydelse för försäkringen om inte olyckan direkt orsakats av trimmet.. Men det kan komma fram att man har tredjeparts då.)

Att tro att en hybrid bara har avancerade styrsystem för elmotorn är också galet.. Den har ju inveklad mjukvara för att få motorerna att arbete så smidigt som möjligt tillsammans. Om man ändrar förutsättningarna för hur dieselmotorn jobbar utan att ta hänsyn till övrig programmering skulle jag inte våga mig på.

Verkar mer som att det är du som inte har helt full koll på hur allt funkar. (Inte för att jag i och för sig har det, men osäkerheten är tillräckligt stor för att jag starkt ska avråda till att trimma en helt ny bil, om man inte gör det med av bilmärket godkänd programvara och med alla garantier intakta.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
@ Robban12
Då får jag hoppas på att du talar om var du byter in den bilen. Min nästa blir troligen en begagnad Twin Engine, och då vill jag inte ha en som haft någon programvara som inte kommer från Volvo eller Polestar. Rätt eller fel? Överdrivet försiktig? Sådan är jag i alla fall. Så jag vore tacksam om du tipsar mig när det blir.
av Robban12
EbbevonVolvo skrev:@ Robban12
Då får jag hoppas på att du talar om var du byter in den bilen. Min nästa blir troligen en begagnad Twin Engine, och då vill jag inte ha en som haft någon programvara som inte kommer från Volvo eller Polestar. Rätt eller fel? Överdrivet försiktig? Sådan är jag i alla fall. Så jag vore tacksam om du tipsar mig när det blir.

Alltså ni måste ju lugna er lite, motor och drivlina håller sjukt mycket mer än vad effekten i bilarna är baserat idag. Det finns vissa kriterier som man tar mer hänsyn till som tex avgaskrav, bränslekvalitet, temperaturförhållanden mm. Bilarna finns ju inte bara i Sverige där vi har det ganska svalt. Vi har även en anledning till varför V60 D5 AWD inte finns länge att köpa ny, detta har att höra med den motor (2,4L) så klarnar man inte Euro6 kraven. Jag har kört mina bilar hyfsat hårt och tusentals mil utan någon strul med dom. Om man så ser på dom som kör "normalt" så kommer det absolut inte blir ett problem.

BSR, RICA är bra bolag som testar sina mjukvaror i bilar och kollar noggrant vad som händer i hårda påfrestningar. Från början innan Polestar blev Polestar så var det BSR som fick förfrågan om att göra deras mjukvara till Volvo och dom tacka nej för det skulle heta Polestar och skulle laddas in via VIDA station samt ha en lägre effektuttag. Men detta vet inte så många om. Ni ska inte tro att Polestar är bättre än dom andra bara för att mjukvaran säljs via Volvos garantier. Oavsett om det är 230hk eller 280hk så går det alltid att köra sönder.

Men dom som vill köra Polestar och få 20hk och 40nm till för 10.000kr är det ju bara att köpa det men det kommer inte märkas någon större skillnad. Det är mest psykisk bra känsla ett tag.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Robban12 skrev:.................................................Men dom som vill köra Polestar och få 20hk och 40nm till för 10.000kr är det ju bara att köpa det men det kommer inte märkas någon större skillnad. Det är mest psykisk bra känsla ett tag.
Där håller jag med dig. Alldeles för lite för pengarna.

Nu är det, just i detta fall, att elmotorer och förbränningsmotorn ska samspela. Det tror jag kan bli problem. När det gäller dom "vanliga" förbränningsmotorerna, så tror jag nog att dom övriga mjukvaruprogrammen kan fungera bra. Bara man inte överdriver effektuttaget. Men som sagt, jag är nog många gånger överdrivet försiktig. Det betyder INTE att jag har rätt. Du gör givetvis det som känns rätt för dig. Jag dömer inte dig för det, bara du ser till att jag inte köper den begagnad. :lol:
av prahna
Robban12 skrev:
EbbevonVolvo skrev:@ Robban12

Alltså ni måste ju lugna er lite, motor och drivlina håller sjukt mycket mer än vad effekten i bilarna är baserat idag. Det finns vissa kriterier som man tar mer hänsyn till som tex avgaskrav, bränslekvalitet, temperaturförhållanden mm. Bilarna finns ju inte bara i Sverige där vi har det ganska svalt. Vi har även en anledning till varför V60 D5 AWD inte finns länge att köpa ny, detta har att höra med den motor (2,4L) så klarnar man inte Euro6 kraven. Jag har kört mina bilar hyfsat hårt och tusentals mil utan någon strul med dom. Om man så ser på dom som kör "normalt" så kommer det absolut inte blir ett problem.

BSR, RICA är bra bolag som testar sina mjukvaror i bilar och kollar noggrant vad som händer i hårda påfrestningar. Från början innan Polestar blev Polestar så var det BSR som fick förfrågan om att göra deras mjukvara till Volvo och dom tacka nej för det skulle heta Polestar och skulle laddas in via VIDA station samt ha en lägre effektuttag. Men detta vet inte så många om. Ni ska inte tro att Polestar är bättre än dom andra bara för att mjukvaran säljs via Volvos garantier. Oavsett om det är 230hk eller 280hk så går det alltid att köra sönder.

Men dom som vill köra Polestar och få 20hk och 40nm till för 10.000kr är det ju bara att köpa det men det kommer inte märkas någon större skillnad. Det är mest psykisk bra känsla ett tag.
Jag har sett trim där man inte testat fullt ut!
Där railtrycket är två gånger så högt som vad det är specat för. Det enda jag skulle våga köpa är Polestar. Det finns säkert en orsak till att de inte tar ur mer effekt...
av Tareb
prahna skrev:
Jag har sett trim där man inte testat fullt ut!
Där railtrycket är två gånger så högt som vad det är specat för. Det enda jag skulle våga köpa är Polestar. Det finns säkert en orsak till att de inte tar ur mer effekt...
Jag själv kontaktade Polestar angående detta med varför andra kända trimaktörer som te.x. BSR ger en ökning på 50 hk och 60 Nm till min V60 T3. Jämfört med Polestar som endast* skulle ge mig en ökning på 30 hk till min T3.

Svaret jag fick från Polestar via mejl är följande:

"Svaret är simpelt; Våra optimeringar utvecklas och testas på Volvo fabriken. Detta gör att vi utvecklar optimeringar som garanterar kunden en driftsäker optimering.
För att kunna erbjuda en optimering så finns det flera parametrar som måste tas i beaktande;

1. Tekniska förutsättningar för att kunna höja effekten.

2. Certifierad bränsleförbrukning ska vara oförändrad.

3. Certifierade utsläppsnivåer ska vara oförändrade.

4. Optimering inom ramen för Volvo Original Garanti.

Det finns en anledning till att vi har valt att höja effekten till en viss gräns.

Ps: Vi kan få ut 70+ Hk om vi vill, men då kan vi inte garantera kunden en driftsäker bil som håller."

Best Regards

Polestar

Där har ni varför Polestar har satt en gräns på deras effekthöjning. Det måste garantera en driftsäker bil som håller till kunden! :-)-)
av Rasken
Har mappat alla mina bilar (V50 undantaget) hos seriösa aktörer och kört flera tusentals mil med dem.
Aldrig några problem med någon av bilarna...

Så att en mapp med högre effektuttag skulle vara mindre driftsäker skulle jag ta med en nypa salt.
Sen sliter kanske 350hk mer än 286hk på motorn, men oftast ligger man ju och puttrar på 100hk eller nåt och då gör det ju ingen skillnad ändå. Man får se till att det är en mapp med ett rimligt effektuttag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]