Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
sylanaa skrev:Men jag är nästan 100 på att mellan bränsle reläet och pumpen finns ett svart relä som heter "radio suppression Relay"
Japp, det finns ett sådant relä, det är nr. 464 på elschemat jag skickade. Det sitter inte mellan pumprelä och pumparna utan parallellt. Det "styr" strömmen till spridarna, och är jordat i jordpunkt (N) som på schemat är innerskärmen bakom höger strålkastare. Var det är på din bil kan vara bra att veta. Följ jordkabeln, där sitter kanske fler jordkablar på samma ställe. Detta relä kallas för spridarrelä eller ännu riktigare radioavstörnings relä. Det ska öppna för ström till spridarna (nr 463) när boxen får signal från vevaxelgivaren att motorn går runt.
"Smileyn med fingret är inte menat åt dig, det ska vara ett N inom parantes men det blev visst en smiley istället :lol:

Mvh
Lennart
av sylanaa
Jag var igår o pratade med en mekaniker och beskrev problemet, han trodde på att jag inte hade rätt spänning in i styrboxen (har ett schema på det) eller att det blir spänningsfall mör jag vrider på nyckeln alternativ trodde han att matningsströmen kan komma från nått relä som är innan boxen.

Så med det ger jag mig ut och mäter. Jag är fortfarande lur ifall drt skulle kunna vara tex vevaxelgivare elr något annat mekaniskt/mer fysiskt som är trasigt.

Tack för svar, uppdaterar när mätningar och kanske lite fler slutsatser kan dras
Mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
sylanaa skrev:alternativ trodde han att matningsströmen kan komma från nått relä som är innan boxen.
Det är säkert det relä som "vi" kallar bränslerelä (135 på schemat). Det går in ström från säkring 1 i elcentralen (11) till 30 på relä 135 (bränslerelät), men det går också vidare till stift 4 på bränsleboxen (472) via kopplingsplint "A" som du förmodligen inte har. När du "slår på" tändningen får boxen ström till stift 35 på boxen, samtidigt blir det ström till tänd.förstärkare/modul (419) stift 4 och tändboxen (260) stift 6. Slutligen, när motorn börjar "gå runt" (vevaxelgivaren ger signal till boxen) får du ström på stift 9 på bränsleboxen (472) och då samtidigt till LMM (285) stift 5, tomgångsmotor (196), radioavstörnings/spridarrelät och då även till bensinpumpen. Alla dessa delmoment måste fungera, fallerar bara ett av dom, så startar den inte.

Mvh
Lennart
av sylanaa
Ja ska ut och kolla ingående ström till bränsleboxen för att se ifall jag har alla ingående som ska vara där och kolla ifall strömen fallerar när jag vrider på nyckeln och att jag har rätt spänning på ingående. Kollar detta på måndag och ifall jag inte kommer fram till något lämnar jag in den hos någon kunnigare.

Mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
sylanaa skrev:*spänningsfall när jag vrider på nyckeln
Felkoppplat, kortslutning, en kabel som ligger mot jord någonstans

Mvh
Lennart
av sylanaa
Problem löst, dålig ström till bränsleboxen. kabeln var dålig så drog en ny och nu går bilen klockrent! tack för all hjälp lennarte! :D

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]