Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
palmqvist skrev:Automatisknivåreglering är för standard chassiet.

Det tunade chassiet (sportchassit för V70) är olika det är billigare att få nivåreglering med sportchassit än med Automatisknivåreglering till standardchassit why i dont know? Kan du väljag till automatisknivåreglering när du väljer det tunade chassit? orkar inte bygga mer bilar nu :)
Automatisk nivåreglering har väl alltid om jag inte minns fel varit standard när man väljer det s k "sportchassit" lr R-design på S80/V70. Anledningen till det är att bilen automatiskt sänks (30/20) när man just väljer att köpa det s k sportchassit vilket gör att fjädringsutrymmet minskar vid tyngre last.

På kuppen får man något bättre väghållning men en bullrigare bil. Four-C däremot ger skönare och tystare bil, dessutom är det styvare i advanceläget än vad sportchassit är. Till four-c behövs ingen nivåreglering. Till my16 av Xc70 finns tyvärr inte four-c längre. Trist.
Användarvisningsbild
av Krollspell
palmqvist skrev:
Nimrod23 skrev:ok, tack för svaren. Använder aldrig släp eller husvagn och har inte alltför tung last i bakluckan så då har det ingen större betydelse för min del då antar jag. :)

Tycker att bilen känns betydligt stabilare med det även utan last,
Någon som vet om det är standard i xc70 sport varianten med det kaxigare chassiet?
Nej det är inte standard då XC70 inte sänks som S80 och V70 gör när man väljer sportchassit.
av Glenn3
palmqvist skrev:
Slasse skrev:
Daniel73 skrev:
Jag har också läst mig till det men inte hittat vad jag läste det?

Edit: http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... rt-155427/
Japp det sitter nivådämpare i sport chassit bara o böja sig ner o kolla dämparfästet betydligt grövre än på de vanliga dämparna.

nivo
Bild

std
Bild
Nu kanske de har ändrat tillbaka igen men efter v.46 förra året så ingick inte nivåreglering i sportchassit längre. Beställde min bil med sportchassi som skulle ha nivåreglering men den tillverkades efter ändringsfönstret och då fanns inte nivåreglering till sportchassit längre.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Verkar vara lite lotterie vad man får för prylar insyn bil numera
av Daniel73
Min bil tillverkades i mitten av Maj i år och den har dom tjocka dämparna.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Min var något senare början på juli o då var de nivåreglerat, så det har nog kommit tebax de hade väl problem med Sachs som gör de nivåreglerade dämparna
av Daniel73
s6025t skrev:Är det inte så att bilar som levereras med 19tums hjul får lågt sportchassi med nivåreglering då det ingår när man väljer 19tum en Sport t.ex har bara 18tums hjul dessa kräver inte det nivåreglerade sportchassit utan är bara sänkt
Ska man ha 19tum krävs R-design eller sportchassit som är nivåreglerat
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 80859/2016
Min Har 18"

Sannolkt har 19" för bra väggrepp för det relativt mjuka standardchassiet.
Därför kräver Volvo sportchassie när man ska köpa dom.
Det är inte så länge sedan max godkända däckbredd ändrades från 245mm till 235mm.
av Daniel73
palmqvist skrev:Min var något senare början på juli o då var de nivåreglerat, så det har nog kommit tebax de hade väl problem med Sachs som gör de nivåreglerade dämparna

Eller så har det aldrig varit borta.

R-design marknadsfördes med "nivåreglerat sportchassie" men nu heter det bara sportchassie.
Märkligt nog kan man kombinera sportchassie med nivåreglering i "bygg din bil"
Användarvisningsbild
av AndreasThn
s6025t skrev:Är det inte så att bilar som levereras med 19tums hjul får lågt sportchassi med nivåreglering då det ingår när man väljer 19tum en Sport t.ex har bara 18tums hjul dessa kräver inte det nivåreglerade sportchassit utan är bara sänkt
Ska man ha 19tum krävs R-design eller sportchassit som är nivåreglerat
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 80859/2016
Det låter bra då kanske min får nivåreglering oxå =)
Bara att vänta å se när den kommer.
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 116

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist