- tor 15 okt 2015, 21:55
Jag skrev att den hade, insprutning, katalysator, och i så fall var menad att köras på blyfri bensin och säkert hade stålsäten. Jag skrev inte att den hade det. Volvo tillverkade bilar i Halifax, Canada under -60, -70, -80, -90 talet. Det är väl inte omöjligt att dom byggde om en serie B20 motorer för amerikanska marknaden, men jag vet inte. Sedan är jag inte så säker på att dom amerikanska tillverkarna ens hade stålsäten i sina motorer för blyfri bensin dom har ju aldrig haft så hög litereffekt på sina standardbilar, så då brukar det fungera bra med blyfritt även på gjutjärnstoppar. Så för att återgå till vad det ursprungligen handlade om i tråden så ja det går att köra en B20 motor på blyfritt om man kör som folk. Ska man köra som en "biltjuv" behöver man säkert tillsatser, likaså om det gäller högre efektuttag än dom ursprungliga 90 hk. Min far anväde i början tillsats i 144-an jag brukar skriva om, min dotter hade den sedan och jag hade den sist i några år och vi använde aldrig tillsatser. Jag fick visserligen byta motor i den efter 36000 mil men det en kolv som gått sönder inte för ventilsäten. Den "nya" motorn hade gått några år utan tillsatser och jag körde c:a 3000 mil med den. Delvis på etanol, men inga tillsatser.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V