Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perfect_reason
Tjoho!

Prövar igen, fick inget svar på senaste inlägget! Har problem med min turbo som inte verkar ladda som den ska! Jag får inte den där initiella kicken på lägre varv. Verkar dock komma igång när man kommer upp i 4000/rpm. Någon som känner igen? Vad kan det vara? Är det dags för ett turbobyte kanske?

//Micke
S40 2,0T -99 (13000mil)
Användarvisningsbild
av adrian_vg
perfect_reason skrev:Tjoho!

Prövar igen, fick inget svar på senaste inlägget! Har problem med min turbo som inte verkar ladda som den ska! Jag får inte den där initiella kicken på lägre varv. Verkar dock komma igång när man kommer upp i 4000/rpm. Någon som känner igen? Vad kan det vara? Är det dags för ett turbobyte kanske?

//Micke
S40 2,0T -99 (13000mil)
Jag får ingen klart märkbar kick på min V40 T4. Iaf inte mer än kicken jag fick på min tidigare S40 2.0 runt 3000rpm. Å andra sidan maskerar kanske automatlådan det...
av varri
jämför ja frugans v49 2,0t-98 så är det ingen "kick" när turbon börjar ladda om jag sedan gör samma procedur med min V70 T5 -97. polarens s40 2,0t ger ingen kick den heller.. eller ja, känns ju när den drar.. men jämför man mot t5an, så är kicken obefintlig
av Swedhawk
Turbon i 2.0 T är en så kallad lågtycksturbo vilket gör att den där riktiga knuffen ifrån turbon inte känns som i bilar med högtrycksturbo.
Det är både för och nackdelar med detta.
Fördel i vinteväglag men nackdel vad det gäller axet!

MVH

Swedhawk
av varri
nu har jag hört att byter man wastegate till en som sitter i en fulltryckare så blir lttn en fulltryck? eller måste hela turbo inkl. wastegate bytas? Någon som vet?

När jag pillar på min bil, måste ja ju låna frugans ibland..
av Swedhawk
Vad jag vet så är själva turbon på t.ex. T4:an Större.
Men om du chippar bilen så höjs laddtrycket rätt rejält och då får du säkert med knuff ifrån turbon!

MVH

Swedhawk
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns wastegateventiler med hårdare fjäder att köpa från en del trimfirmor vilket gör att bilen laddar mer innan Wg:n öppnar och du får på det viset högre laddtryck och mer effekt och en tydligare "knuff" :twisted:

vetten
av varri
Ok, men en snik variant borde vara att ta en wastegate från en fulltrycksturbo som är beg? Kusinen råkar ha en nämligen... ;)

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]