- ons 07 okt 2015, 15:14
#1009978
Då är ju frågan , var har dom mjukvaran avsedd för norden? dvs tända bakljus på auto så man kan återställa misstaget dom gjort.
Ägare som drabbas borde tjata på sin handlare så dom reverserar detta misstag med ´nedgradering.
Klagar man på detta och påstår att släckta ljus syns bättre så ögondoktorn nästa för den som yppar detta då det inte stämmer.
Ägare som drabbas borde tjata på sin handlare så dom reverserar detta misstag med ´nedgradering.
Klagar man på detta och påstår att släckta ljus syns bättre så ögondoktorn nästa för den som yppar detta då det inte stämmer.
rid54 skrev:Lyset-tänt-bestämmelsen kommer väl från 70-talet. Många bilar överlevde ju denna revolutionerande händelse genom att föraren fick komma ihåg att tända o släcka lysena... Det måste ha funnits en väsentlig tidsperiod där det var krav på att lyset skulle vara tänt, men inte krav på att det skulle vara automatiskt. Bilar från länder där kravet inte fanns, hade säkert inte automatik (med goda skäl), om inte importör/GA lät eftermontera nån form av tillsats på sverigesålda fordon. Volvo och Saab införde ju snabbt automatiska varselljus. Det var ju inte så svårt för en förare att anpassa sig; man tände själv om automatiken inte fanns. Glömma lysena efter körning gjorde man väl nån gång. Problemet nu tycks ju vara reglerna snarare än tekniken, eller kanske i kombination med tekniken. Många är invanda vid att det funkar automatiskt med fram- och baklysen och fattar tydligen inte den förändring som har skett. Reglerna är mycket dåligt anpassade till verkligheten, eftersom de tillåter en så undermålig teknik att installeras i nya bilar. Troligen måste reglerna ändras (krav att det lyser både fram och bak när bilen är i rörelse) och förarna får sedan anpassa sig (hur svårt kan det vara...?). Att det missas idag beror nog bland annat på att det inte är ett tydligt krav och många därför inte bryr sig helt enkelt.Finns dock så finns inget hinder för Volvo att ha som på MY14, dvs bakljus tända på auto då det inte är förbjudet att ha bakljus med DRL och säkerhet borde ha företräde då det heller inte kostar nåt i bränsle, stäng av stereon så är vinsten större än släckta bakljus i ström. Borde vara förbud mot drl i alla former med halvljus istället och då spelar det ingen roll om det är "spänningsreducerat" a la tyskt skrot som bländar mer än gör nytta eller inte för ljuspunkten skall vara släckt vid halvljus, punkt slut.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..