Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Då är ju frågan , var har dom mjukvaran avsedd för norden? dvs tända bakljus på auto så man kan återställa misstaget dom gjort.
Ägare som drabbas borde tjata på sin handlare så dom reverserar detta misstag med ´nedgradering.
Klagar man på detta och påstår att släckta ljus syns bättre så ögondoktorn nästa för den som yppar detta då det inte stämmer.
rid54 skrev:Lyset-tänt-bestämmelsen kommer väl från 70-talet. Många bilar överlevde ju denna revolutionerande händelse genom att föraren fick komma ihåg att tända o släcka lysena... Det måste ha funnits en väsentlig tidsperiod där det var krav på att lyset skulle vara tänt, men inte krav på att det skulle vara automatiskt. Bilar från länder där kravet inte fanns, hade säkert inte automatik (med goda skäl), om inte importör/GA lät eftermontera nån form av tillsats på sverigesålda fordon. Volvo och Saab införde ju snabbt automatiska varselljus. Det var ju inte så svårt för en förare att anpassa sig; man tände själv om automatiken inte fanns. Glömma lysena efter körning gjorde man väl nån gång. Problemet nu tycks ju vara reglerna snarare än tekniken, eller kanske i kombination med tekniken. Många är invanda vid att det funkar automatiskt med fram- och baklysen och fattar tydligen inte den förändring som har skett. Reglerna är mycket dåligt anpassade till verkligheten, eftersom de tillåter en så undermålig teknik att installeras i nya bilar. Troligen måste reglerna ändras (krav att det lyser både fram och bak när bilen är i rörelse) och förarna får sedan anpassa sig (hur svårt kan det vara...?). Att det missas idag beror nog bland annat på att det inte är ett tydligt krav och många därför inte bryr sig helt enkelt.
Finns dock så finns inget hinder för Volvo att ha som på MY14, dvs bakljus tända på auto då det inte är förbjudet att ha bakljus med DRL och säkerhet borde ha företräde då det heller inte kostar nåt i bränsle, stäng av stereon så är vinsten större än släckta bakljus i ström. Borde vara förbud mot drl i alla former med halvljus istället och då spelar det ingen roll om det är "spänningsreducerat" a la tyskt skrot som bländar mer än gör nytta eller inte för ljuspunkten skall vara släckt vid halvljus, punkt slut.
Användarvisningsbild
av 800serien
Lucif3r skrev:Enda gången jag har använt 0an på någon bil är när jag behövt ha tändningen på en lite längre stund(t ex vid felkodsutlösning), då slår jag av ljusen för att spara ström.
Men på 850/70-serien så lyser ju halvljusen och bakljusen på 0an, är bara instrumentbelysningen som släcks. Bättre att ställa om till positionsljus så halvljuset slocknar men då får man inte glömma att vrida tillbaka sedan för annars står man utan ström rätt fort. :)

Jag brukar/brukade köra på 0an vid dagsljus så man inte nöter på instrumentbelysningen i onödan. Men nu kör jag i princip bara dimljus på dagen och ljusstyrkan för instrumentbelysningen ställer jag självklart i lägsta läget. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
800serien skrev:Men på 850/70-serien så lyser ju halvljusen och bakljusen på 0an

Bakljus lyser ja, men inte halvljusen. Pos/parkljusen lyser därimot på 0an. Jag tror därimot det finns en inställning på vredet där halvljus lyser på 0an för någon marknad. Antagligen USA.
Användarvisningsbild
av Funk
Lövet skrev:
joel80 skrev:På nya V70 classic är bakljusen släkta i auto-läget under dagtid. Man kan endast få igång dem om man tänder halvljusen fram. Skitdåligt.
Håller med. Vansinne. Dessutom helt onödigt eftersom de flesta bakljus nu är LED och inte drar någon ström alls och har oändlig livslängd nästan.
Jag har en V70, en XC7 och en S80 Classic här på parkeringen...alla har bakljusen tända ihop med DRL i autoläge.
Den enda moderna Volvo jag vet som inte haft det så är V40 som under modellår 13, vilken hade släckta bakljus. Min egen uppgraderades dock kostnadsfritt på första servicen och hade efter det som övriga bilar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av 800serien
Lucif3r skrev:
800serien skrev:Men på 850/70-serien så lyser ju halvljusen och bakljusen på 0an

Bakljus lyser ja, men inte halvljusen. Pos/parkljusen lyser därimot på 0an. Jag tror därimot det finns en inställning på vredet där halvljus lyser på 0an för någon marknad. Antagligen USA.
Konstigt, på min svensksålda 855 GLT -97 lyser halvljuset på 0(med tändningen i läge 2). Säker på att det inte är din Italien-import som skiljer sig från de svensksålda?

Vad gör den lilla skruven längst ner till höger på ljusomkopplaren egentligen? Har den något med detta att göra?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... M-8622027/
Användarvisningsbild
av Waterlily
800serien skrev:
Lucif3r skrev:

Konstigt, på min svensksålda 855 GLT -97 lyser halvljuset på 0(med tändningen i läge 2). Säker på att det inte är din Italien-import som skiljer sig från de svensksålda?

Vad gör den lilla skruven längst ner till höger på ljusomkopplaren egentligen? Har den något med detta att göra?
Svar: Ja. Skruven har tre lägen som styr vad som skall lysa. Jag minns inte i vilken ordning lägen var men de tre olika lägena var:

- Inget lyser i läge noll (0)

- Halvljus och bakljus lyser i läge noll (Sverige-läge)

- Halvljus och bakljus lyser i läge noll (samt i läge parkering då tändningen är på) (Kanada-läge)

Vänligen Näckrosen.
Användarvisningsbild
av 800serien
Waterlily skrev:
800serien skrev:
Lucif3r skrev:

Svar: Ja. Skruven har tre lägen som styr vad som skall lysa. Jag minns inte i vilken ordning lägen var men de tre olika lägena var:

- Inget lyser i läge noll (0)

- Halvljus och bakljus lyser i läge noll (Sverige-läge)

- Halvljus och bakljus lyser i läge noll (samt i läge parkering då tändningen är på) (Kanada-läge)

Vänligen Näckrosen.
Tack för klargörandet, hade för mig att jag läst om detta tidigare i instruktionsboken.

Lucif3r, du måste ju ha ett specialvred för Italien. :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Min 745-a har halvljus på i 0-läget på ljusvredet med nyckeln i "läge" 2. Tar jag bort säkring 24 (tror jag det är) så lyser varselljusen i ytterkanten istället. Tror detta är original (på denna bil i alla fall) då de det är mycket saker som jag har men andra 745-or inte. Säkringen är en av dom "reserv platser" som sitter i underkant på elcentralen.
Nyare bilar, ja ja, men den har varit ny i alla fall. Och den var 16 år nyare än min förra bil (farsans gamla 144 -72) som var 36 år gammal när jag övertog denna efter min svåger.... Jag byter inte bil så ofta ;-//

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ER
Funk skrev:
Lövet skrev:
joel80 skrev:På nya V70 classic är bakljusen släkta i auto-läget under dagtid. Man kan endast få igång dem om man tänder halvljusen fram. Skitdåligt.
Håller med. Vansinne. Dessutom helt onödigt eftersom de flesta bakljus nu är LED och inte drar någon ström alls och har oändlig livslängd nästan.
Jag har en V70, en XC7 och en S80 Classic här på parkeringen...alla har bakljusen tända ihop med DRL i autoläge.
Den enda moderna Volvo jag vet som inte haft det så är V40 som under modellår 13, vilken hade släckta bakljus. Min egen uppgraderades dock kostnadsfritt på första servicen och hade efter det som övriga bilar.

/Thomas
Så det finns mjukvara att justera misstaget med? Då borde alla svensksålda bilar återkallas/få "leveransservice"/åtgärdas vid första bästa tillfälle vid service utan att det påtalas med denna "medicin" mot ljusskyggheten i baken. Kan vara bra att veta då jag gett rådet att titta på V70 Classic istf. begagnat men lite ångrat pga just släckta bakljuspåståendet.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 57
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden