Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robpet274
intressant läsning men batteriladdare hit och dit förstår jag är bra för korta körsträckor, men hur ställer ni er till kallgarage då i mitt fall bensinmotor bör man köra med elektriskmotorvärmare på vintern i garaget?? eller klara jag mig med batteriladdare och bränslevärmare?? ladda batteriet i garaget och värma bilen ute på jobbet etc
av Rådlös
Om du med "garage" menar ett stängt utrymme, så bör (eller skall ?) du inte köra någon bränslevärmare där. Det gäller även garage som är lite generöst vädrade, otäta kallgarage.
Ibland säger man lite slentrianmässigt garage om en Carport, "ett garage som saknar dörr". Där kanske man skulle kunna köra en bränslevärmare ? Men detta är nog svårt att avgöra vad som är rätt eller fel. Vill man vara 100 % säker skall man nog tala med Brandchefen eller någon motsvarande person. Det är ju inte bara en fråga om kolmonoxid (Avgaserna från en värmare renas inte alls) utan även brandfaran. Bor man i flerfamiljshus och delar garage med andra skall man absolut fråga fastighetsbolaget eller bostadsrättsföreningen, om det finns en sådan.

Som jag sa i början på tråden har jag haft en bil med både elvärme och bränslevärmare. Vi hade leasingbilar på jobbet. Vid ett tillfälle bestämde firman att avveckla hyreskontraktet med leasingbolaget. Då fick jag lämna ifrån mig "min" bil. "Du får ta den där i stället" sa firman. Det var en bil med bränslevärmare. Men, sa jag, jag har garage och kan inte köra värmaren där. Firman fick bekosta en installation av elvärme på "min" bil. Den skulle i och för sig in på service just då, så det fick gå på den allmänna räkningen. Ungefär "Tillkommande kostnader". Några år senare avvecklades hela systemet med leasingbilar. Vi fick lösa in dom om vi ville. Det gjorde jag och ägde då en bil med både el- och bränslevärmare och körde den i många år.
av Robpet274
Ja det är ett vanligt garage så du redlös rekomendera att använda motorvärmare även i garage. Då jag måste använda den elektriska alternativet frågan är bara vad de menar med gå ej kombinerar T4. Bästa verkar ändå beställa V70 MY16 T4 sen köpa elektriskvärmare och batteriladdare efter?? Men vet någon just innebörden av kombinerar??
av Rådlös
Njaaa, om du går på signaturen Oldtimers och någon till, så fanns det ju en laddare som passade in i Volvosystemet: http://www.calix.se/files/e7b488c8eac9c ... BC1205.pdf
I alla fall så som jag tolkar det. Det är nog så också att det blir förhållandevis billigare att beställa bilen med värmare från början. En efterinstallation kostar flera tusenlappar plus material.

Det är så här med Volvo och deras återförsäljare, att när dom har lagt ner tillverkningen av en reservdel eller tillbehör, så finns den inte längre i deras värld. Ett exempel som jag har sett på nära håll. Visserligen Volvo Penta, båtmotorer, men det är samma attityd. En tid levererade Volvo Penta topplock till dom gamla B18 och B20-motorerna som var blyfrikonverterade. Man kunde alltså köra dom motorerna på blyfri bensin. Efter en tid stoppades den här tillverkningen och det meddelades att det var sluttillverkat. Detta var svaret som kunder fick när dom frågade Volvo Pentas återförsäljare. Vad försäljarna inte sa, var att det finns blyfrikonverterade och renoverade topplock att köpa i den övriga fristående handeln. Och några små "källarfirmor" gör detta hela tiden. Det gäller bara att fråga på rätt ställe.

Nu hade vi exemplet med batteriladdaren från Calix som passar i Volvos motorvärmesystem, om man skall gå på den länken vi ser här. Eftersom det handlar om tusenlappar tycker jag du skall kolla upp detta noga först, och om du får klartecken där, köpa en laddare från Calix och montera den efter anvisningar i ditt Volvosystem som har blivit monterat på fabrik. Som jag ser det kommer du billigast undan den vägen.

Att du sedan funderar på en bränsledriven värmare parallellt kan ju också vara en komfortabel möjlighet, men Volvo skulle nog motsätta sig det i risken att du kör båda anläggningarna samtidigt. (Detta är min hypotes om varför dom har skrivit så som dom har gjort. Men jag vet inte allt.) Tänk dock på att en bränsledriven kostar bortåt 20 000 kr.
Så kolla upp den här Calixladdaren. Beställ sedan bilen med Volvos elvärme med kupéuttag. Koppla sedan in laddaren själv. Det är i princip stickkontakter, men dom ser något lite annorlunda ut. Inte värre än att man klarar det själv. Om man behöver hjälp så kanske man har någon händig i vänskapskretsen. Eller som det heter numera, i sitt nätverk.
av Robpet274
Frågan är bara bränslevärmaren är original på MY16 classic hur de ställer sig när man väljer till elektrisk med kupeuttag på tanke på att det inte gå att kombinerar
av oldtimersmc
Robpet274 skrev:Frågan är bara bränslevärmaren är original på MY16 classic hur de ställer sig när man väljer till elektrisk med kupeuttag på tanke på att det inte gå att kombinerar
Gå ni på Volvos tillbehörs sida och där ser du om det går att montera elmotorvärmare och går det så går det alldeles utmärkt att addera till ett cupeutag och en BC1205. Även om Volvo hävdar motsatsen.
Det vet jag för det skall inte vara möjligt att göra det på de v70lll som jag har monterat dem på.
av oldtimersmc
Anledningen till att Volvo är aningen ambivalent är att de för en laddare som heter BC1207 alltså en7amp laddare till skillnad från den jag föreslår som är på 5amp (ganska normal styrka).
Den har man försett med en konsol som skall monteras långt upp ihjulhuset typ kl2. Den laddaren har endast en ingång och för att använda den så krävs det ett antal ykoplingar som jag inte rekommenderar någon at nyttja även om jag har gjort det skälv.
Placeringen som jag föreslår är vid kl 07:30 om du står vid vänster fram Bc1205 har både in och utgång så dukommer att behöva ytterligare en 0.5m carlix sladd för att få tillräckligt med kabel. Placera den under spolarbellaren som sitter bakom innerskärmen framför vänster framhjul.

För att slippa skitjobbet med att montera elmotorvärmaren så beställ den vid köp så kan du enkelt eftermontera laddaren själv på1timme.
Bränslevärmaren är smart så den lär inte ladda på mer än vad som krävs så det är inga som helst problem.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Kan man koppla det extra start/stopp batteriet till samma batteriladdare som det stora batteriet? Så att även det alltid e fulladdat om man köra kortasträckor emellanåt
av Daniel73
palmqvist skrev:Kan man koppla det extra start/stopp batteriet till samma batteriladdare som det stora batteriet? Så att även det alltid e fulladdat om man köra kortasträckor emellanåt
Det extra batteriet använs inte till start/stopp utan driver bilens elektronik så det inte blir driftstörningar i stereo, belysning och fläkt i startögonblicket.
Det är inte inblandat i motorstarten alls.

Det bör inte behöva extra laddning så länge bilen körs regelbundet.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Daniel73 skrev:
palmqvist skrev:Kan man koppla det extra start/stopp batteriet till samma batteriladdare som det stora batteriet? Så att även det alltid e fulladdat om man köra kortasträckor emellanåt
Det extra batteriet använs inte till start/stopp utan driver bilens elektronik så det inte blir driftstörningar i stereo, belysning och fläkt i startögonblicket.
Det är inte inblandat i motorstarten alls.

Det bör inte behöva extra laddning så länge bilen körs regelbundet.
enligt andra trådar verkar det vara så
bla

Sorry jag som inte kan läsa :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=79834
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Man kan vrida på tändingen utan att try[…]