Njaaa, om du går på signaturen
Oldtimers och någon till, så fanns det ju en laddare som passade in i Volvosystemet:
http://www.calix.se/files/e7b488c8eac9c ... BC1205.pdf
I alla fall så som jag tolkar det. Det är nog så också att det blir förhållandevis billigare att beställa bilen med värmare från början. En efterinstallation kostar flera tusenlappar plus material.
Det är så här med Volvo och deras återförsäljare, att när dom har lagt ner tillverkningen av en reservdel eller tillbehör, så finns den inte längre i deras värld. Ett exempel som jag har sett på nära håll. Visserligen Volvo Penta, båtmotorer, men det är samma attityd. En tid levererade Volvo Penta topplock till dom gamla B18 och B20-motorerna som var blyfrikonverterade. Man kunde alltså köra dom motorerna på blyfri bensin. Efter en tid stoppades den här tillverkningen och det meddelades att det var sluttillverkat. Detta var svaret som kunder fick när dom frågade Volvo Pentas återförsäljare. Vad försäljarna inte sa, var att det finns blyfrikonverterade och renoverade topplock att köpa i den övriga fristående handeln. Och några små "källarfirmor" gör detta hela tiden. Det gäller bara att fråga på rätt ställe.
Nu hade vi exemplet med batteriladdaren från Calix som passar i Volvos motorvärmesystem, om man skall gå på den länken vi ser här. Eftersom det handlar om tusenlappar tycker jag du skall kolla upp detta noga först, och om du får klartecken där, köpa en laddare från Calix och montera den efter anvisningar i ditt Volvosystem som har blivit monterat på fabrik. Som jag ser det kommer du billigast undan den vägen.
Att du sedan funderar på en bränsledriven värmare parallellt kan ju också vara en komfortabel möjlighet, men Volvo skulle nog motsätta sig det i risken att du kör båda anläggningarna samtidigt. (Detta är min hypotes om varför dom har skrivit så som dom har gjort. Men jag vet inte allt.) Tänk dock på att en bränsledriven kostar bortåt 20 000 kr.
Så kolla upp den här Calixladdaren. Beställ sedan bilen med Volvos elvärme med kupéuttag. Koppla sedan in laddaren själv. Det är i princip stickkontakter, men dom ser något lite annorlunda ut. Inte värre än att man klarar det själv. Om man behöver hjälp så kanske man har någon händig i vänskapskretsen. Eller som det heter numera, i sitt nätverk.