Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det för dig tex värt ca 1800/st för 215/60-17 mot ca 1240/st för 215/65-16 av hakka 8 SUV så go for it, annars kör på 16" och spar mera pengar. Paketpriset lär ju vara betydligt billigare om du också skall ha fälg med i köpet då det hos tex Bilia skiljer ca 1000kr mellan 215/65-16 med Cecino(ca 3600kr) och 235/55-17 med Sargas(ca 4600kr). Då ingår rabatt också samt hakka8 men samma skillnad mellan 16 och 17 oberoende av däck.
Visst skulle det bli ännu billigare med 16", hade det på förra XC70n men lät de ingå när jag sålde den. Nu blir det 17" då jag tänkte använda nya bilens fälgar till vinterhjul. Då känns 215/60-17 som en bra kompromiss då de är mycket billigare än standardstorleken 235/55-17.
Varför betala i onödan om man inte behöver det? Med den logiken kan man köra på sämsta rappel made in china som alltid utan undantag hamnar sist i däcktester. Med sunt förnuft så kommer man långt och undviker man sämsta skitet från tex ebay av dioder så blir dyrare billigare när man slipper köpa nya för att ersätta dom som pajar pga snikkomponenter som återspeglas i priset. Men tyvärr här så prisas ju snikmetoder och dumsnålhet vad gäller det mesta vad gäller ljus och led.
16" till XC70 är på inget sätt fula eller snik sålänge man kör originalfälgar, är det optimala vinterdäcket för både V och XC pga bredden som tränger genom modd som bredare inte kan pga att bilen på inget sätt är tung nog att kunna hantera den bredden på lika gott vis och profilen är perfekt för våra misskötta potthålsvägar där underhåll lyser med frånvaro i framtiden då pengarna avsedda för vågar och annat slavats bort på annat.
ER skrev:16" till XC70 är på inget sätt fula eller snik sålänge man kör originalfälgar, är det optimala vinterdäcket för både V och XC pga bredden som tränger genom modd som bredare inte kan pga att bilen på inget sätt är tung nog att kunna hantera den bredden på lika gott vis och profilen är perfekt för våra misskötta potthålsvägar där underhåll lyser med frånvaro i framtiden då pengarna avsedda för vågar och annat slavats bort på annat.
Nu är ju 16" ett mått på däckets diameter och inte bredden.
215/60-17 är lika breda som 215/65-16 och bör således ha liknande egenskaper i modd.

Att 65-profil kan vara bekvämare än 60 på dåliga vägar är dock troligt.

Själv planerar jag att köra 235/50-18 (alt. 215/55-18) på kommande xc70 eftersom jag tycker det ser tråkigt ut med mindre fälgar. Dyrare däck? Javisst, men en droppe i havet i sammanhanget när man har en ny bil.
Vilken tur att vi alla får välja själv vad vi ska lägga pengarna på.
Om man tycker 16" är snyggt ska man ju köra på det.
Om man som jag tycker att 16" är apfult på XC70 så väljer man 17".
Jag tycker XC70 gör sig bra med 17 och det är ju ändå nästan halva året man kör med vinterdäck, varför då snåla?
PH
Gabriel skrev:
ER skrev:16" till XC70 är på inget sätt fula eller snik sålänge man kör originalfälgar, är det optimala vinterdäcket för både V och XC pga bredden som tränger genom modd som bredare inte kan pga att bilen på inget sätt är tung nog att kunna hantera den bredden på lika gott vis och profilen är perfekt för våra misskötta potthålsvägar där underhåll lyser med frånvaro i framtiden då pengarna avsedda för vågar och annat slavats bort på annat.
Nu är ju 16" ett mått på däckets diameter och inte bredden.
215/60-17 är lika breda som 215/65-16 och bör således ha liknande egenskaper i modd.

Att 65-profil kan vara bekvämare än 60 på dåliga vägar är dock troligt.

Själv planerar jag att köra 235/50-18 (alt. 215/55-18) på kommande xc70 eftersom jag tycker det ser tråkigt ut med mindre fälgar. Dyrare däck? Javisst, men en droppe i havet i sammanhanget när man har en ny bil.
Vilken tur att vi alla får välja själv vad vi ska lägga pengarna på.
Var påstod jag 16" var bredden?
Vissa ligger hellre kvar på vägen, andra sladdar medvetet eller ej ner i diket pga för breda däck, hastighet för förhållandena, okunskap hur man kör AWD så ren tur att vissa kör i diket så bärgarna har sysselsättning när bilarna blir bättre och bättre på att ta sig fram utan hjälp av snöplog och draghjälp.
Lägger hellre krutet på sommarpuckarna OCH BÄSTA dubbdäcket istället för mediokert "vinterdäck" pga kostnaderna direkt orsakat av storleken som sticker i skyarna efter 17" och inte ens budgetalterantivet via tyskland ger speciellt mycket hjälp.
Av erfarenhet föredrar jag smalt däck på vintern då en 70 serie på inget sätt är tung nog för 235:or i sämsta tänkbara modd före och det är det man styr efter, inte undantagsfallet med lindriga förhållanden. Sen 60-65 profil är inte så stor skillnad som bredden 235 eller 215.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]