Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
man ska köra den så långt som möjligt, det är dumt att skrota bilar som egentligen är fina. skär i hjärtat när man går på skroten och ser vilka pärlor som ska pressas och smältas ner... :(
Senast redigerad av 1 fribbe_740, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mugge
Det finns faktiskt dom som har försökt räkna seriöst på när det är optimalt att skrota en bil. Eftersom det finns så många faktorer som väger in är det dock svårt att komma med något definitivt svar. Om man utgår från att bilen går 1500-2000 mil per år och vårdas "genomsnittligt" så finns det brytpunkter någonstans mellan 20000 och 30000 mil där det blir mer ekonomisk att skrota både i pengar och energi.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Rent teoretiskt så skulle naturligtvis livslängden vara mycket lång med rätt underhåll och stadigt byte av försämrade detaljer.

De flesta känner nog på sig när värdet i bilen understiger skrotpremien och det helt enkelt inte är lönt att fortsätta byta och laga delar då arbete och material kostar mer än vad bilen är värd. Det är nog helt enkelt en fråga om tycke och smak.
Jag kan i vissa fall tycka att en del objekt ska direkt till skroten då de både läcker vätskor och orenade avgaser, då kan man göra naturen en tjänst och byta upp sig. Andra objekt är värda att sparas till eftervärden, vilka? tja smaken är som ...... :wink:
Användarvisningsbild
av Hilmer
För många är det en kostnadsfråga när det är dags att lämna in, kan man komma undan med t ex 5000:- att "renovera" befintlig bil och få den igenom SBP och rulla ytterligare ett år så är det ju bättre än att behöva hosta upp kanske 50papp för en annan "bättre" bil som kanske även denna behöver reperationer rätt som det är.

Personligen håller jag mig kvar i 240-träsket till viss del, billiga i reparationer, billiga att skatta/försäkra och absolut ingen värdeminskning;)
Uppskattas iaf utav mig som kör rätt många mil per år, är för snål för att köpa mig en nyare/dyrare bil bara för att plocka en jäkla massa mil och förlora hopplöst mkt pengar...
av Skidåkaren-PillarKottar
.
Det låter nästan som namnet på en roman... men kan man bedöma...

När rosten börjar komma

...när är det dags att sluta anlita plåtslagaren och byta upp sig?
.
av jockedentredje
en kompis farsa är relativt högt uppsatt på ericsson, tjänar bra och äger hus osv.
Det hände någonting med deras gamla bil så de gjorde sig av med den på något vis.

Istället för att köpa en fin bil köpte han en 240 och är antagligen en av få som kommer med en sån rullandes till jobbet. Det handlar inte om snålhet utan han ville hellre ha en bil som fungerade utan att symaskinen i alla nya bilar skulle börja krångla.
Användarvisningsbild
av Caffis
Jag vet en 745a som gått 65tusen en lastbil som jag kör har rullat 130 jag tror att många skrotar sin bil för tidigt är det bara lite småfel fixa till det för vad kostar det inte för miljön att göra en ny, om man räknar kw/tim det är många det.
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]