NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haft lite problem med luftbubblor som kommer med i inkommande ledning till dieselpumpen.
Bytte nyss en spridare + bränslefilter och luftade som jag gjorde sist jag bytte filter men då och då kommer det med en bubbla i ledningen.
Har lite problem att starta bilen (speciellt när den har stått i några dagar) går inte på alla cylindrar direkt men efter ett tag hoppar den igång och går som vanligt.
Trodde det hade med trasiga glödstift att göra men jag bytte dom idag och felet kvarstår.
Den gick dock bättre att starta när jag förvärmde glödstiften via Vida men jag tror att det har med luft i pumpen att göra.
Har inga felkoder i systemet nu efter byte av glödstiften.
Bytt partikelfilter förra året men det kan ha tagit lite stryk av den trasiga spridaren.
Vart i Vida var det man startade en regenerering av partikelfiltret? (nybörjare på vida)
Ska kolla o-ringarna i snabbkopplingarna på bränsleledningarna imorgon.
Nån som har någon annan ide på vad det kan vara?
Något som nämns ganska ofta är att pumpen kan dra luft genom spricka i filterhuset. Min känsla är att någon bubbla då och då är ok (det har jag iallafall), så det är en avvägning hur mycket luft som är rimligt..

Regenerering får du igång via Diagnostik (välj för "EUROPA" om den är "gråad") / Bilkommunikation / Markera "ECM" / Avancerad / "Förbränning av sotpartiklar, partikelfälla".

Kunde också vara intressant att veta bränsletrycket. Gör det antingen genom att logga med VIDA (rekommenderar att du använder program som "spelar in" skärmen och kollar i efterhand om du skall köra bilen samtidigt.. ex. "BB FlashBack player" (gratisversion) ). Annars är det rätt praktiskt med WIFI-OBD2-dongle (har en vGate iCar2 - http://www.ebay.com/itm/351396863499?_t ... EBIDX%3AIT) kopplad till mobilen, du får inte lika mycket data som med Vida, men det är bra enklare att få igång det och om man vill logga lite olika.

Nedan ser du hur mitt bränsletryck ser ut som funktion av varvtalet. Tror att jag har OK tryck..
Bild
Ja, några bubblor då och då skall vara helt ok och ganska svårt att komma ifrån. Men det bör ju inte vara flera stycken hela tiden.
Kan också instämma angående trasigt filterhus som släpper in luft.

Angående svårstartad efter några dagar, det är ju inte helt uteslutet att någon eller några spridare läcker? Hade det problemet på en annan bil och det tog nästan en hel helg med spridarna liggandes utanför för att se läckaget. Bara en fundering.
Perra_367 skrev:Något som nämns ganska ofta är att pumpen kan dra luft genom spricka i filterhuset. Min känsla är att någon bubbla då och då är ok (det har jag iallafall), så det är en avvägning hur mycket luft som är rimligt..

Regenerering får du igång via Diagnostik (välj för "EUROPA" om den är "gråad") / Bilkommunikation / Markera "ECM" / Avancerad / "Förbränning av sotpartiklar, partikelfälla".

Kunde också vara intressant att veta bränsletrycket. Gör det antingen genom att logga med VIDA (rekommenderar att du använder program som "spelar in" skärmen och kollar i efterhand om du skall köra bilen samtidigt.. ex. "BB FlashBack player" (gratisversion) ). Annars är det rätt praktiskt med WIFI-OBD2-dongle (har en vGate iCar2 - http://www.ebay.com/itm/351396863499?_t ... EBIDX%3AIT) kopplad till mobilen, du får inte lika mycket data som med Vida, men det är bra enklare att få igång det och om man vill logga lite olika.

Nedan ser du hur mitt bränsletryck ser ut som funktion av varvtalet. Tror att jag har OK tryck..
Bild
Tack för tipset.
Ska kolla bränsletrycket och jämföra med dina värden.
Har en OBD-dongle också som kanske funkar.
Kollade med vida igår men jag fick aldrig upp någon graf (kanske saknar någon spelare i datorn).
Var in i just den menyn som du skriver om men jag fick bara upp något om programvara och två val.
timebandit skrev:Ja, några bubblor då och då skall vara helt ok och ganska svårt att komma ifrån. Men det bör ju inte vara flera stycken hela tiden.
Kan också instämma angående trasigt filterhus som släpper in luft.

Angående svårstartad efter några dagar, det är ju inte helt uteslutet att någon eller några spridare läcker? Hade det problemet på en annan bil och det tog nästan en hel helg med spridarna liggandes utanför för att se läckaget. Bara en fundering.
Jo en spridare var trasig lyssnade först och en var tyst fick också en felkod i Vida.
Det kan ju vara flera som är trasiga.
Fanns någon funktion i vida där man kunde testa spridarna ska se om jag får det att fungera.
Perra_367 skrev:Funktionen där du stänger av spridare en i taget ligger "bredvid" partikelfilter-rensningen. Så här ser det ut i "min" Vida:

Bild
Jo nu hittade jag hur man skulle göra...
Varmt blev det :D
Bättre att starta nu men fortvarande lite mysko...måste nog kolla på dom andra spridarna.
Perra_367 skrev:Nej, ingen lyftpump på 2.0D vad jag vet (till skillnad från D5:an??). Högtryckspumpen drar bränslet från tanken med undertryck.
Ok tack då vet jag.
Det har kommit ner en del diesel i oljan igen och jag misstänker att det kommer från en spridare eller från tätningen på högtryckspumpen som också brukar vara ett problem på 2.0D.
Har du något tips på hur man lättast kollar om spridarna läcker.
Bilen går jättebra och enda felet är ju just när man ska starta + diesel i oljan.
Är pumpen lätt att ta bort?
Något att tänka på om man lossar den?
Tänkte jag skulle kolla tätningen.

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]

Finns säkert en kortare rem att köpa.

Kanske passa på att byta filter och olja i h[…]