Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40RMannen
Tänkte höra med er som har t4:or.
Min bil är sänkt och har sportdämpare och sänkningsfjädrar som sänker bilen 30-40mm kommer inte ihåg. Min fundering var hur mycket komfortskillnad är det mellan en orörd T4 mot en extra sänkt (Den är ju sänkt från fabrik) med andra dämpare och fjädrar på?

Har en fundering på att byta ut dom fjädrarna jag har och sätta dit orginal fjädrarna som satt på från början! Har inte åkt med en T4:a som är orginal. Så ni får säga hur det är å så! :D

Tacksam för svar!
av CJey
Min T4 -03 är hög som ett hus och lite hårdare än Svensson-bilar. Ganska bekväm att åka långt i ändå, fast den är väldigt vindkänslig när den är så hög. Tvivlar på om min är "sänkt" från fabrik.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
men är inte T4:orna sänkta från fabrik? nu vart jag fundersam. :???:
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Tror ni fjädrarna från en V40 99:a passar på v40 98:a ? :???:
Användarvisningsbild
av adrian_vg
V40RMannen skrev:Tänkte höra med er som har t4:or.
Min bil är sänkt och har sportdämpare och sänkningsfjädrar som sänker bilen 30-40mm kommer inte ihåg. Min fundering var hur mycket komfortskillnad är det mellan en orörd T4 mot en extra sänkt (Den är ju sänkt från fabrik) med andra dämpare och fjädrar på?

Har en fundering på att byta ut dom fjädrarna jag har och sätta dit orginal fjädrarna som satt på från början! Har inte åkt med en T4:a som är orginal. Så ni får säga hur det är å så! :D

Tacksam för svar!
Jag har en V40 T4-03 med "dynamic"-fjädringen. Den är lite hårdare än standard-v40 med inte så att det stör. Den är inte sänkt. T4 kommer så vitt jag vet inte sänkt från fabrik som standard, det får man köpa till i efterhand. Har gjort 600mil-semestrar och inte tyckt den var störande hård. Har dessutom Nivomat, men vet inte om det gör nån skillnad. Fram sitter ett Momo-fjäderbensstag, men borde inte göra nåt för mjuk- eller hårdheten heller.

HTH.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
ja men då byter jag ut dom...för jag vill ha mjukare gång på min bil är alldeles för hård å styv. vill ju inte byta bil bara för komfortens skull då det bara är å byta fjädrar till orginal. :D är inga stora pengar bara lite tid som försvinner på bytet. Måste man göra 4 hjuls inställning då man byter fjädrar? :???:
Användarvisningsbild
av adrian_vg
V40RMannen skrev:ja men då byter jag ut dom...för jag vill ha mjukare gång på min bil är alldeles för hård å styv. vill ju inte byta bil bara för komfortens skull då det bara är å byta fjädrar till orginal. :D är inga stora pengar bara lite tid som försvinner på bytet. Måste man göra 4 hjuls inställning då man byter fjädrar? :???:
För att klargöra: Det är alltså dynamic-fjäderbenen ("fjädrarna") jag talar om. Antar vidare att om man sänker bilen blir den hårdare pga kortare fjädringsväg. Antar sen dessutom att fjädringen som standard i S/V40 T4 är lite hårdare satt än i standard S/V-serien, men inte märkbart så i mitt tycke. Åtminstone tyckte jag att omställningen från S40 2.0 till V40 T4 inte var speciellt stor, annat än stabilare i hög(re) farter. Efter att jag satte på fjäderbenstaget blev den stabilare också, men den slingrar sig lite ändå vid STORA gaspådrag. 4WD vore juste med T4:a-motorn. :-D

Hjulinställning bör man kontrollera så fort man pillat på upphängningen lite mer seriöst. Jag gjorde det dock inte på min T4 efter monteringen av fjäderbensstaget; tror jag läste nånstans på detta forum att om man inte lyfter bilen, eller ruckar för mycket på den, när man monterar staget, är det inget större problem med vinklar och sånt.

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]