Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
För er som tvivlar så har ni här en bild i 120 på rak motorväg. Nästan Fulltankad, last i bagaget, massa elektronik igång. Jag har alltså 5,5 i 120 på färddatorn utan någon som helst ansträngning. Vill jag så får jag ner den ytterligare.

Kommer alldeles strax vända och istället ta en medelförbrukning på en 20 km lång sträcka i 120 km/h med samma förutsättningar.

Bild
av Verdi
Alexas skrev:Lura mig själv? Du låter väldigt självsäker trotts att du troligtvis aldrig kört en bil med min drivlina.
Nej men jag har kört andra bilar och jämfört förbrukning i olika hastigheter.

Bland annat jämförde jag olika hastigheter med min BMW 330d xDrive.

90 km/h: 0,53 l/m
110 km/h: 0,66 l/m
130 km/h: 0,82 l/m
150 km/h: 0,95 l/m

Siffrorna var för sig säger inte så mycket, jag körde bara en mil med farthållare på motorväg i varje hastighet, men däremot är det intressant att se hur snabbt förbrukningen ökar med hastigheten. Och då har den bilen ganska lågt luftmotstånd så hastigheten bör rimligen få ännu större utslag på en större bil som XC70 som både är tyngre och har större luftmotstånd.

Färddatorn i BMW:n visar 0,67 l/mil blandad förbrukning så det är ingen supertörstig bil rent generellt heller.

Däremot är det ju lätt att tro att man håller ungefär 140 km/h men egentligen snittar man kanske 125 km/h eftersom man hinner ikapp bilar och annat som drar ner snitthastigheten utan att man tänker på det.
av Verdi
Alexas skrev:För er som tvivlar så har ni här en bild i 120 på rak motorväg. Nästan Fulltankad, last i bagaget, massa elektronik igång. Jag har alltså 5,5 i 120 på färddatorn utan någon som helst ansträngning. Vill jag så får jag ner den ytterligare.

Kommer alldeles strax vända och istället ta en medelförbrukning på en 20 km lång sträcka i 120 km/h med samma förutsättningar.
Gott så. Men skillnaden är stor mellan 120 och 140 och en momentan förbrukning säger väldigt lite.
av Daniel73
Alexas skrev:För er som tvivlar så har ni här en bild i 120 på rak motorväg. Nästan Fulltankad, last i bagaget, massa elektronik igång. Jag har alltså 5,5 i 120 på färddatorn utan någon som helst ansträngning. Vill jag så får jag ner den ytterligare.

Bild
En sån bild kan jag fixa där min v70 fwd drar 0.35 i 120...

I verkligheten mätt vid pump så framgår det att färddatorn visar ca 10% mindre än verkligheten.

Min färddator visar 0.45-0.52 på landsväg (90-130km/h), 0.8 stadstrafik.
Vid kall motor dubblas förbrukningen i ungefär 5km innan den är varm.

Enligt mätning vid pump så drar min 0.71l/mil sedan den var ny i genomsnitt.
Bästa tankningen var 0.62
Bilen visar 0.64 i snitt.
Så som jag kör den med mycket korta sträckor i stadsteafik och en 10 milstripp på motorväg en gång i veckan.
av Alexas
Så får att få ett rättvist resultat nollade jag färddatorn på avfarten och körde i 140 med farthållare. Samma förutsättningar. Efter ca 20 km sträcka med både uppför och nerför ser ni min förbrukning nedan.

Bild
av perhall
Jag har kört VEA ganska mycket och så där snål är den inte...

Störigt tycker jag att dieselmotorer nästan alltid visar 10% för lite på datorn.

Lägg därtill 6-7 km/h felvisning och viss optimism (jag körde 140, utom då jag körde 10 mil i 90 på landsväg innan jag körde på motorvägen) och saken förklaras.

Det finns nån här som är grym på att räkna ut sånt här. Han har en 2,5FT MY11 (med extraljus:)) men har inte sett honom på ett tag.
PH
av Alexas
Folk får fortsätta tro vad de vill. Jag har ingen anledning till att på något sätt manipulera ett bränsleförbrukningstest för jagrullar. Hade jag jobbat på Volkswagen så kanske men det gör jag inte.

Vi kan säga 7 l/100km vid pump så har vi räknat in eventuell felvisning. Och då bortser jag från att jag laddade telefonen, va fulltankad, lastat bagage, hade dvd igång och ac rullandes.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]