Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Statsminister skrev:Jag kan inte begripa varför man köper en Cross Country över huvud taget om man inte har behov av AWD. Vi har åkt en Volvo V70 2005 årsmodell med D5, FWD samt sportchassi i 7 år.
Därför att man vill åka lite högre än en vanligt V70 medger, att man tycker om utseendet bla.bla.bla
Det är väl inget att hänga upp sig på att vissa väljer en XC med framhjulsdrift. Visar kanske snarare på att man inte köper AWD i onödan ???
Sedan är det ju inte bara bränslekostnad.
V70 skiljer 2000kr/år i högre skatt också.

10000kr på 5 år. Samt 6000-7000kr i bränslemerkostnad på 6000 mil.
mattish skrev:
Statsminister skrev:Jag kan inte begripa varför man köper en Cross Country över huvud taget om man inte har behov av AWD. Vi har åkt en Volvo V70 2005 årsmodell med D5, FWD samt sportchassi i 7 år.
Därför att man vill åka lite högre än en vanligt V70 medger, att man tycker om utseendet bla.bla.bla
Det är väl inget att hänga upp sig på att vissa väljer en XC med framhjulsdrift. Visar kanske snarare på att man inte köper AWD i onödan ???
Orsaken att bl.a. jag kommenterade valet var att ts nämnde kostnaderna utifrån bl.a. förbrukning som kunde påvrka val av XC-modell men även att det inte förekom körning i terräng.
Så om ts istället gör en jämförelse med en V70 och en XC70 utifrån "behov så finns det mera pengar att spara än mellan XC70VEA och AWD.
Även ts frågor om värdeminskning blir då relevanta när nästan alltid en ny dyrare bil minskar mera i värde en billigare.
mattish skrev:
Alla får självklart välja att köpa vilken bil de vill, och utrusta den precis efter behov. Dock tycker jag att det är märkligt att man väljer en terrängkittad(syftar på gummistövlarna) bil med hög markfrigång och väljer bort AWD. Jag har ju dock ett helt annat behov och kör bilen 95% på småvägar och taskiga grusvägar. Skulle jag inte ha behov av "terräng egenskaper" skulle jag köpa mig en V70 FWD i stället då den blir billigare och bättre på alla punkter om inte behovet av bättre framkomlighet finnes.

Lite som att jag inte skulle köpa en Ferarri och välja en 1.2 liters motor i den, för att den drar mindre och är billigare i skatt. Det blir bara fjantigt.

Jag skulle tippa på att när det gäller andrahandsvärdet så kommer en XC70 AWD kommer stå i en helt annan prisklass om några år, inte för att det spelar mig nån roll dock då jag tänkte köra nya bilen i 8 - 10 år
Köp den bil du känner för och vill ha. Vill du VEA-motorn med den 8-stegade automaten så ta den. Du kör inte så mycket i terräng och du väljer XC70, kanske för att du gillar dess utseende och look helt enkelt, inte konstigare än så. Jag valde XC70 VEA FWD för att jag ville ha den nyare motorn med den nya automaten och att jag personligen gillar XC70:s utseende mer än V70:s. Många köper SUV:ar fast de egentligen inte behöver så stora bilar men det faller dem i smaken helt enkelt.
av prahna
Provkörde xc70 D4 AWD sport idag. Gick mycket fint. Funderar på att faktiskt ta den istället för VEA, tror jag kommer ångra att jag inte valde AWD sen. Sedan att den kostar 1kr/10km mer är av mindre betydelse. Visst att VEA säkert går mjukare och billigare, men det kvittar om jag sedan står med en bil ingen vill ha.....
Det är samma som en XC60 VEA....när jag kikade på dem tänkte jag, vem f*n köper en sådan. Nu förstår jag varför men tror inte alla kommer till insikt som köper en XC70, den är ju inte lika mycket lifestyle som en XC60
av prahna
Alexas vänta bara jag tror det kommer. Skulle inte förundra mig om det blir en dubbling av fordonsskatten om något år eller två. Det är främst det är som roar mig med att välja en gammal 2,4 liters motor istället för VEA dubbla skatten på vea är det bara 4000 kr per år medan vi blir 7000 kr per år för den gamla motorn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]