mattish skrev:Statsminister skrev:Jag kan inte begripa varför man köper en Cross Country över huvud taget om man inte har behov av AWD. Vi har åkt en Volvo V70 2005 årsmodell med D5, FWD samt sportchassi i 7 år.
Därför att man vill åka lite högre än en vanligt V70 medger, att man tycker om utseendet bla.bla.bla
Det är väl inget att hänga upp sig på att vissa väljer en XC med framhjulsdrift. Visar kanske snarare på att man inte köper AWD i onödan ???
Alla får självklart välja att köpa vilken bil de vill, och utrusta den precis efter behov. Dock tycker
jag att det är märkligt att man väljer en terrängkittad(syftar på gummistövlarna) bil med hög markfrigång och väljer bort AWD. Jag har ju dock ett helt annat behov och kör bilen 95% på småvägar och taskiga grusvägar. Skulle jag inte ha behov av "terräng egenskaper" skulle jag köpa mig en V70 FWD i stället då den blir billigare och bättre på alla punkter om inte behovet av bättre framkomlighet finnes.
Lite som att jag inte skulle köpa en Ferarri och välja en 1.2 liters motor i den, för att den drar mindre och är billigare i skatt. Det blir bara fjantigt.
Jag skulle tippa på att när det gäller andrahandsvärdet så kommer en XC70 AWD kommer stå i en helt annan prisklass om några år, inte för att det spelar mig nån roll dock då jag tänkte köra nya bilen i 8 - 10 år