Schmoyoho skrev:Hur känns era långmilare då? Känns är väl relativt men på en skala av fabriksny och nybilsldoft till fallfärdig och utan en knarrfri osprucken panel? Den längst milade nyare bilen jag har erfarenhet av var en V70N -01 med cirka 23000 mil på mätaren. Kändes väl helt okej. Lite knarr och några skönhetsfläckar men inget att klaga på. Hur känns en 50000-mils bil t.ex?
Min 940 som kommer att passera 45.000 mil känns allmänt svajig, sprucken läderklädsel på förarsätet (nästan nyskick bak dock), kopplingen hugger utav helvete vid fuktig väderlek och kallstart, knackar som fan, svårt att få in 1:ans växel emellanåt, svårt att få i backen, växelspaken känns som sleven i julgröten, höger bakdörr går ej att låsa, suger i sig knappt en liter kylarglykol per 2000 mil (drar dock ingen olja, kanske ersätts av glykolen?), bissart lacksläpp på huv, tak och baklucka, skramlar periodvis, visslar ibland, gnisslar jämt, rostiga skärmkanter, hastighetsmätaren är ett minne blott sedan länge, övriga mätare är groteskt opålitliga, ljuvligt understyrd, kompressionen är ett skämt ...
Hustrun (något fin i kanten), döttrarna (ännu finare i kanten) samt svärmor (kantstött) vägrar färdas i bilen, sonen och jag åker dock som rockkungar.
- Bees don't waste their time explaining to flies that honey tastes better than shit.