Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mx97
Hej min Volvo V70 2.4T 00 har gått långt 38500km men all utrustning fungerar bra, köptes nybesiktigad jag är nöjd,
Jonas_latt skrev:V70 t5 chipad 02.
28.000mil. Bytt koppling vid 27.000 va absolut inte akut då.

Känns bra. Lite viberationer som jag inte hittar någon lösning på. rak och fin i plåten, rostfri, pigg och märks absolut inte att den gjordes 02.
Allt invändigt är. Så gått som nytt. Liten spricka i en sömn i förarstolen.
V70 T5 -07, 18432 mil, tyvärr nästan alltid någon liten skitsak som är trasig, nu har bägge dörrstopparna fram gett upp, samt att interiören verkar vara ihopsatt en måndag för den har alltid gnekat och skramlat.
Annars aldrig några större ingrepp och den har alltid startat snällt oavsett hur kallt det varit ute. Kan dock vara dags för översyn av lite bussningar i hjulupphängningarna då den har börjat att kännas lite "slapp i hullet".
Första inlägget med nytt användarnamn,klantat bort det gamla ??:-/

Kör en mycket välbyggd V70 06 2.4d,Tillverkad i Belgien vilket enligt somliga på forumet ses som negativt? inköpt av mig Dec 08 med 16500 mil. Gav 120k för den då (billigast på blocket) av en seriös gubbe som inte fatta nåt om bilar, körde mycket, men välservad. Nu 28500 mil med endast slitdelar byt,förutom koppling för 500 mil sen a 10000k, totalras på slavcylinder pedalen gick i botten.Går iof. också på slitage kontot. Underbar bil, Går på 0.62, servar själv med oljebyte varje vår. Övrigt som bränslefilter och luftfilter enligt intervall.
Köpte s60:n 2012. Hade då gått 4600 mil, en ägare. Nu slår den snart över på 10 000.. Det går undan, men då jobbade jag uppe i Ålesund ett tag också, och utgick från skåne :)
Det jag har gjort more or less är ; autoteck programvara ( har 140 hk motorn), bytt övre motorkudde, gjort hjulinställningar, bytt bromsbelägg runt om, bytt bromsvätska, bytt vänster framlager utöver service och oljebyten därimellan.
Är nöjd i det stora hela. Man vill alltid ha mer, och har ångrat mig når så kapitalt att jag inte köpte turbo från början. Men nu vet man det till nästa gång!
av Yaniz
Schmoyoho skrev:Hur känns era långmilare då? Känns är väl relativt men på en skala av fabriksny och nybilsldoft till fallfärdig och utan en knarrfri osprucken panel? Den längst milade nyare bilen jag har erfarenhet av var en V70N -01 med cirka 23000 mil på mätaren. Kändes väl helt okej. Lite knarr och några skönhetsfläckar men inget att klaga på. Hur känns en 50000-mils bil t.ex?
Min 940 som kommer att passera 45.000 mil känns allmänt svajig, sprucken läderklädsel på förarsätet (nästan nyskick bak dock), kopplingen hugger utav helvete vid fuktig väderlek och kallstart, knackar som fan, svårt att få in 1:ans växel emellanåt, svårt att få i backen, växelspaken känns som sleven i julgröten, höger bakdörr går ej att låsa, suger i sig knappt en liter kylarglykol per 2000 mil (drar dock ingen olja, kanske ersätts av glykolen?), bissart lacksläpp på huv, tak och baklucka, skramlar periodvis, visslar ibland, gnisslar jämt, rostiga skärmkanter, hastighetsmätaren är ett minne blott sedan länge, övriga mätare är groteskt opålitliga, ljuvligt understyrd, kompressionen är ett skämt ...

Hustrun (något fin i kanten), döttrarna (ännu finare i kanten) samt svärmor (kantstött) vägrar färdas i bilen, sonen och jag åker dock som rockkungar.
Yaniz skrev:
Schmoyoho skrev:Hur känns era långmilare då? Känns är väl relativt men på en skala av fabriksny och nybilsldoft till fallfärdig och utan en knarrfri osprucken panel? Den längst milade nyare bilen jag har erfarenhet av var en V70N -01 med cirka 23000 mil på mätaren. Kändes väl helt okej. Lite knarr och några skönhetsfläckar men inget att klaga på. Hur känns en 50000-mils bil t.ex?
Min 940 som kommer att passera 45.000 mil känns allmänt svajig, sprucken läderklädsel på förarsätet (nästan nyskick bak dock), kopplingen hugger utav helvete vid fuktig väderlek och kallstart, knackar som fan, svårt att få in 1:ans växel emellanåt, svårt att få i backen, växelspaken känns som sleven i julgröten, höger bakdörr går ej att låsa, suger i sig knappt en liter kylarglykol per 2000 mil (drar dock ingen olja, kanske ersätts av glykolen?), bissart lacksläpp på huv, tak och baklucka, skramlar periodvis, visslar ibland, gnisslar jämt, rostiga skärmkanter, hastighetsmätaren är ett minne blott sedan länge, övriga mätare är groteskt opålitliga, ljuvligt understyrd, kompressionen är ett skämt ...

Hustrun (något fin i kanten), döttrarna (ännu finare i kanten) samt svärmor (kantstött) vägrar färdas i bilen, sonen och jag åker dock som rockkungar.
:lol: :lol: :lol:

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]