Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halj
Drevet på vägmätaren har gått sönder, annars fungerar allt. Jag har skaffat en ELM327.
Någon som har förslag på app till en iphone [eller Android] som gör att man kan läsa av vägmätaren?

Har provat med AutoProLite och EOBD-Facile, men dessa visar ej vägmätaren.
Hilmer skrev:Nu handlade det ju om att plocka ut mätarställningen, inga vanliga felkoder! ;)
Nej det vet jag ;-) men du kan plocka ut alla möjliga värden med den appen. Men hur det är med mätarställning vet jag inte. Är det något som ens sparas digitalt på en 850?
chraist skrev:
Hilmer skrev:Nu handlade det ju om att plocka ut mätarställningen, inga vanliga felkoder! ;)
Nej det vet jag ;-) men du kan plocka ut alla möjliga värden med den appen. Men hur det är med mätarställning vet jag inte. Är det något som ens sparas digitalt på en 850?
Var exakt var det sparas kan jag inte svara på (troligtvis i nån av boxarna), men det går att plocka fram mätarställningen genom blink-koder på 92-95 i alla fall!
Hilmer skrev:
chraist skrev:
Var exakt var det sparas kan jag inte svara på (troligtvis i nån av boxarna), men det går att plocka fram mätarställningen genom blink-koder på 92-95 i alla fall!
Får hoppas TS hittar någon app som kan läsa ut om det nu är möjligt med en ELM. Gott om appar finns det iaf Bild
Nej du, glöm det. Finns inget färdigt för det.

Därimot finns det en smart nisse som har hittat på dom råa kommandona för att plocka ut mätarställningen. Det är omständigt, krångligt, kräver en dator och kräver översättning via hans sida.
http://jonesrh.info/volvo850/elm327_rea ... leage.html ha så kul!

edit: jag är f.ö. rätt säker på att mätarställningen lagras i instrumenthuset precis som på x70.
Lucif3r skrev: edit: jag är f.ö. rätt säker på att mätarställningen lagras i instrumenthuset precis som på x70.
Jag skulle vilja påstå att det är i en av boxarna, även om jag inte är helt säker!
Men eftersom mätarställningen är densamma oavsett vilket mätarhus jag haft monterat i frugans -93a så gissar jag på detta.
Hilmer skrev:Jag skulle vilja påstå att det är i en av boxarna, även om jag inte är helt säker!
GLT 96- är jag övertygad om att det lagras i huset iaf, eftersom dom har motronic4.4 precis som 20V x70 97-98. Vad jag har sett så finns det ingen parameter i mappen för vägmätarställningen.
Ytterligare en anledning till att jag är rätt säker på att 'ställningen lagras i huset är för att måste väcka upp 'husets dator för att kunna läsa mätarställningen(ECU 51 -- COMBI (Instrument Panel)).

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]