NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Dieselvärmaren har en bränslepump och cirkulationspump som drivs av el samt att den startar kupefläkten för att värma kupen så det går hårt åt batteriet.

Jag körde inte en Aygo men en Auris i somras. 1.4 diesel D4D, gillade den inte. Inte bekväm och konstig utväxling där 6:an låg nära 5:an. I motlut på motorvägen fick man växla ner eller åka med full gas på 6:an. När det regnade på taket lät det som man satt i en plåtburk. Sedan drog den 0,49 på vår långkörning som inte är imponerande för en ny snåldiesel.
Användarvisningsbild
av P210
Det finns bara en värmare, om den kallas för parkeringsvärmare, dieselvärmare eller efter tillverkaren, Webasto, Eberspächer så är det ända samma tillsatsvärmare som avses, finns ingen bil som har flera ombord.
Bild
Tillsatsvärmaren behöver en del el till förbränningsfläkt, bränslepump, cirkulationspump för kylvatten och även kupéfläkten går!
Värmarna är känsliga för korta gångcykler vilket gör att de lätt sotar igen, och ett vanligt startbatteri är inte gjort för så långa kontinuerliga uttag av ström som värmarna utsätter dem för, tre år är en vanlig livslängd på ett originalbatteri vid flitig användning av värmaren, sedan köper man ett AGMbatteri som tål den typen av cykler bättre.

Och som du nämner även "bytesfria" modeller av partikelfilter kan snabbt fyllas av mycket kortkörning/stadskörning, skulle absolut kolla på en bensinare om man inte kör mer än du, (det finns bensinvarianter av parkeringsvärmarna också om du vill ha en sådan).
av anting
Tackar för utförliga svar.

Så att köpa en D2 med tillsatsvärmare och använda 2-3ggr per dag är inte heller lyckat alltså. Har kollat lite och kör oftast körningar på 3,4,5 eller 6km åt gången. Mest i köer..

Kanske borde köpa ny cykel istället. :evil:
av Lövet
Cykel, promenad eller bensinbil med liten cylindervolym är nog vägen att gå.
av dieselputte
anting skrev:
Kanske borde köpa ny cykel istället. :evil:
Köp en el-cykel! Snart kommer det "EU el-cyklar" som får ha kraftigare motor än 250 W och som kräver förarbevis. http://www.svd.se/gront-for-starkare-elcykel-fran-nyar

En "B-52" kanske :mrgreen:
(wheelie 3:20 :-)-) ) men den kostar ju 10000 USD :( svårt att tro man får köra en sån på vägarna här i Sverige 5200 W = 7 hkr :mrgreen:

De som varit i Singapore har säkert reagerat över de snabba el-cyklarna de använder där som blåser förbi bilköerna, oj vad de måste spara tid jft sitta i en bil.
av MatsO
En av mina kollegor har en I20 med ungefär de körsträckor du nämner. Använder han dieselvärmaren på den så behöver den stå på batteriladdare nattetid för att inte batteriet ska sugas ur på några dagar
av Nalleman64
Köpa bara ingen VW för "Das Auto" var visst inte så märkvärdig som många trott! Inte svårt att sälja bra med bilar om man myglar med avgasutsläpp o.s.v. :shock: FY SKÄMS VW! :lol:
av anting
MatsO skrev:En av mina kollegor har en I20 med ungefär de körsträckor du nämner. Använder han dieselvärmaren på den så behöver den stå på batteriladdare nattetid för att inte batteriet ska sugas ur på några dagar
Hyundai i20?

Jag kan bara återkoppla till när jag under en vinter körde en V50 D4 -11 med dieselvärmaren och bara i stadstrafik. Gått typ 2-4000 mil någonting.
Körde den 2-3 gånger per dag och den funkade utmärkt utan laddning.
Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]