Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
XC90_Executive skrev:Klarar dom fälgarna av vikten?
690kg/fälg ska inte vara några problem!
Användarvisningsbild
av GustavB
lirsa skrev:
GustavB skrev:
IMAG1433.jpg
Nu har jag fått hem vinterdäcken. Köpte av Chromefälgar och kan inte annat än rekommendera detta företag!
Och de passar på nya XC90 utan knussel? Min handlare vill ha närmare 25k för hakka8 på 19"...

Ja, navringar fick jag med.men ET 43 istället för standard ET 42,5 (För 18" och 19") lär inte spela någon roll.
av Avve
GustavB, ingick däcktryckssensorer i priset som du betalade? (För visst behövs väl sådana om man inte vill få felmeddelande?).

/Arvid
av xc90twin
Hyted skrev:Sitter också och funderar på vinterhjul till våran osmiumgrå r-design.

Funderar på nitro epic m-gum 19 tummare (nr 56) med michelin x-ice.
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... el&id=2085

Vad tror ni om det?
Jeg endte også opp med Nitro epic m-gun. Jeg valgte å gå for 21 tummare med 275/40R21 med Hakka R2 Suv.
Bilagor
vinterfelg2.jpg
vinterfelg2.jpg (104.71 KiB) Visad 4611 gånger
Användarvisningsbild
av GustavB
Avve skrev:GustavB, ingick däcktryckssensorer i priset som du betalade? (För visst behövs väl sådana om man inte vill få felmeddelande?).

/Arvid
Jag tror inte Volvo kör med sensorer i däcken utan mäter rullomkretsen för att beräkna rätt lufttryck. Dvs. ingen mätare behövs.
av Hyted
GustavB skrev:
Avve skrev:GustavB, ingick däcktryckssensorer i priset som du betalade? (För visst behövs väl sådana om man inte vill få felmeddelande?).

/Arvid
Jag tror inte Volvo kör med sensorer i däcken utan mäter rullomkretsen för att beräkna rätt lufttryck. Dvs. ingen mätare behövs.
Jo det skall vara sensorer annars blir det galet.
Användarvisningsbild
av GustavB
Hyted skrev:
GustavB skrev:

/Arvid
Nej det behöver inte vara sensorer. Bilen kollar lufttrycket med abs-sensorerna
av Hyted
GustavB skrev:
Hyted skrev:
GustavB skrev: Jag tror inte Volvo kör med sensorer i däcken utan mäter rullomkretsen för att beräkna rätt lufttryck. Dvs. ingen mätare behövs.
Nej det behöver inte vara sensorer. Bilen kollar lufttrycket med abs-sensorerna
Konstigt, både säljaren och verkstadskillen var noga med att poängtera att jag skulle få med det om jag inte köpte hos dom. Och du kan ju läsa av trycket inne i bilen, hur går det till utan?
Användarvisningsbild
av sura56
Så här står det i min dokumentation jag har:

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)
Allmänt
Däcktrycksövervakningssystemet i XC90 (16-) har en något förändrad uppbyggnad jämfört med tidigare bilmodeller. TPMS-systemet innefattar CEM, MAM, VDDM, DIM, IHU, CCD, fyra TPMS däcktrycksgivare samt fyra hjulgivare kopplade till VDDM. På marknader som täcks av EU:s lagkrav inkluderar systemet även yttertemperaturgivare samt PDM (alt. DDM på en högerstyrd bil).

Däcktrycksgivare:
Däcktrycksgivarna på XC90 (16-) är av en annan
typ än de som används på tidigare bilmodeller.
Givarna på XC90 (16-) har en snap in design
vilket innebär att ingen mutter behövs som för de
befintliga givarna. Istället monteras och
demonteras de nya givarna med ett specialverktyg.
Däcktrycksgivarna består av en trycksensor samt
mässingsventil med hölje av gummi.
Batteriet har en livslängd på tio år alternativt
160000 km beroende på vad som uppnås först. Vid
lågt batteri måste hela givaren bytas.

Funktion:
Själva givarenheten i däcktrycksgivarna består av:
en tryckgivare för mätning av trycket inne i däcket
en rörelsegivare för att avgöra när bilen är i rörelse
en RF-länk för kommunikation med MAM

Däcktrycksgivarna i hjulen aktiveras när bilen överskrider 30 km/h (20 mph). Givarna börjar då sända information individuellt, via radiofrekvens till MAM (Multiband Antenna Module). Information överförs var 30:e sekund, på samma radiofrekvens för alla däcktrycksgivare (433,92 MHz). Informationen innehåller den specifika sensorns unika ID-nummer, lufttryck och temperatur. MAM skickar därefter informationen vidare via K-Line 0 till CEM. CEM nås också av givarinformation över hjulhastighet från VDDM via FlexRay.

Då MAM kan registrera information från andra bilars däcktrycksgivare, om de har samma system, så måste CEM korrelera informationen från MAM och VDDM i syfte att avgöra vilka sensorer som tillhör den egna bilen. Genom kombinationen av information från MAM och VDDM, så kan CEM också avgöra vilken däcktrycksgivare som tillhör vilket hjul på den egna bilen. Denna process benämns learn and locate. Processen learn and locate tar upp till tio minuter. Under hela processen krävs att bilen körs i en hastighet högre eller lika med 30 km/h (20 mph).

Efter processen lagras individuell givarinformation tillsammans med vilket hjul varje givare bedömts tillhöra. Lagrad information i CEM kvarstår under varje körcykel. Processen learn and locate initieras varje gång bilen varit stillastående mer än tio minuter i syfte att upptäcka om en ny däcktrycksgivare har monterats på något hjul eller ifall existerande givare har bytt plats.
Användarvisningsbild
av GustavB
sura56 skrev:Så här står det i min dokumentation jag har:

Står samma i min manual. Dock sa min servicetekniker idag på lunchen att Volvo nu löst det med abs-givarna istället. Så det skall inte behövas några separata givare i fälgen.

Får väl vänta och se när vinterdäcken åker på!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]