- mån 21 sep 2015, 14:01
#1005450
Så här står det i min dokumentation jag har:
TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)
Allmänt
Däcktrycksövervakningssystemet i XC90 (16-) har en något förändrad uppbyggnad jämfört med tidigare bilmodeller. TPMS-systemet innefattar CEM, MAM, VDDM, DIM, IHU, CCD, fyra TPMS däcktrycksgivare samt fyra hjulgivare kopplade till VDDM. På marknader som täcks av EU:s lagkrav inkluderar systemet även yttertemperaturgivare samt PDM (alt. DDM på en högerstyrd bil).
Däcktrycksgivare:
Däcktrycksgivarna på XC90 (16-) är av en annan
typ än de som används på tidigare bilmodeller.
Givarna på XC90 (16-) har en snap in design
vilket innebär att ingen mutter behövs som för de
befintliga givarna. Istället monteras och
demonteras de nya givarna med ett specialverktyg.
Däcktrycksgivarna består av en trycksensor samt
mässingsventil med hölje av gummi.
Batteriet har en livslängd på tio år alternativt
160000 km beroende på vad som uppnås först. Vid
lågt batteri måste hela givaren bytas.
Funktion:
Själva givarenheten i däcktrycksgivarna består av:
en tryckgivare för mätning av trycket inne i däcket
en rörelsegivare för att avgöra när bilen är i rörelse
en RF-länk för kommunikation med MAM
Däcktrycksgivarna i hjulen aktiveras när bilen överskrider 30 km/h (20 mph). Givarna börjar då sända information individuellt, via radiofrekvens till MAM (Multiband Antenna Module). Information överförs var 30:e sekund, på samma radiofrekvens för alla däcktrycksgivare (433,92 MHz). Informationen innehåller den specifika sensorns unika ID-nummer, lufttryck och temperatur. MAM skickar därefter informationen vidare via K-Line 0 till CEM. CEM nås också av givarinformation över hjulhastighet från VDDM via FlexRay.
Då MAM kan registrera information från andra bilars däcktrycksgivare, om de har samma system, så måste CEM korrelera informationen från MAM och VDDM i syfte att avgöra vilka sensorer som tillhör den egna bilen. Genom kombinationen av information från MAM och VDDM, så kan CEM också avgöra vilken däcktrycksgivare som tillhör vilket hjul på den egna bilen. Denna process benämns learn and locate. Processen learn and locate tar upp till tio minuter. Under hela processen krävs att bilen körs i en hastighet högre eller lika med 30 km/h (20 mph).
Efter processen lagras individuell givarinformation tillsammans med vilket hjul varje givare bedömts tillhöra. Lagrad information i CEM kvarstår under varje körcykel. Processen learn and locate initieras varje gång bilen varit stillastående mer än tio minuter i syfte att upptäcka om en ny däcktrycksgivare har monterats på något hjul eller ifall existerande givare har bytt plats.
Volvo C40 Recharge Single Motor 2023
---------------------------------------------------------------------------
"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil"