Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jefe
Måste tyvärr hålla med att T5´an vea inte är någon höjdarmotor.
Det känns tydligt att det är en trimmad fyra med dåligt vridmoment.

Hade tidigare en S80 2.5FT med chip från Autotech och den femman gick verkligen bra.
För vardaglig körning så duger vea motorn alldeles utmärkt men i kombination med automat och
stadskörning så är den inte speciellt snål för att vara en ny motor.

När du sedan börjar att gasa lite så märker du att fyran kommer till korta direkt.
Det är som om det fattas kraft i den när det börjar gå lite fortare och i hög fart känns den till och med lite slö.

Har inte provkört T6 vea kanske är den lite rappare med kompressorns hjälp?

Sen är inte ljudet från motorn direkt upphetsande det låter verkligen som en liten trimmad motor.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja, 270-300 hästar och tillhörande vrid gör säkert sitt. Men att säga att 245 hästar på 1800-isch kilo är trött är väldigt vågat. Nya fyrorna är nog bland de större positiva överraskningarna jag fått, har inte saknat brötandet och den råa gången från femmorna en gång hittils.
Och då har jag ändå åkt 5 cyl i 10 år

Ang förbrukning så ligger den ca 1dl/mil lägre än min tidigare v70 t4f automat, och knappa 2dl/mil lägre än min förförra s40 t5 manuell -08. Bilen väger fortfarande sina kilon, och lär inte rulla iväg av sej själv. Downsizade motorer ger en möjlighet till lägre förbrukning, golvar man högern ska samma energi fortfarande till.
Senast redigerad av 1 TommyP86, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rillee
Ja de gamla 5 hördes som de gick snabbare än vad de gjorde och de nya vea går snabbare än vad de hörs
Användarvisningsbild
av Jefe
Jag tycker inte att ljudnivån på T5 vea motorn är speciellt låg när man pressar den.
Vid lugn körning hörs den knappt men så fort du trycker på så hörs den gott och väl.
Och det är inget roligt motorljud direkt.

Det hade varit guld om Volvo hade haft en större motor kvar att välja på
då skulle man nog ha fler spekulanter på sina bilmodeller.

Det är inte så kul att köpa bilar från 400K och uppåt med trimmade fyror.
Absolut inte premium.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Sjukt hur olika man upplever saker olika

T6 awd är väl kvar eller? Det är ju en trevlig spis.

Men för att återgå till topic. Jag hade valt t6 vea, men om någon av dem hade funnits awd hade den blivit mitt val.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
T5 har en jävligt god sång när man pressar den den som inte får ut nåt bra av T5an kan inte hantera den ;)
Användarvisningsbild
av Jefe
LazerHawke skrev:T5 har en jävligt god sång när man pressar den den som inte får ut nåt bra av T5an kan inte hantera den ;)
Förklara gärna för mig hur du "hanterar" den i 180 Km/h och uppåt.
För där är den seg men du kanske gasar på ett annat sätt än mig.

Jag trycker pedalen i botten och låter den vara där tills jag kommit upp i fart.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Jefe skrev:
LazerHawke skrev:T5 har en jävligt god sång när man pressar den den som inte får ut nåt bra av T5an kan inte hantera den ;)

Jag trycker pedalen i botten och låter den vara där tills jag kommit upp i fart.
har inga problem med den man får använda lådan samt köra på rätt bränsle kör på 98okt kan va därför jag inte känner av det du känner?
av MrAnderzon
Jefe skrev:

Vi pratar ju trots allt om en familjebil och inte en formel1 bil så att den e lite seg över 180 må vara hänt. Vilken normal bil är inte det? Tycker även min 1000cc hoj segar lite över 200...
Användarvisningsbild
av Jefe
Jo allt är ju relativt :-)

Men det hade ju inte skadat om Volvo hade haft lite större
och kraftigare motorer till toppsegmentet.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]