Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jäverhammar skrev:Gör så, men mät först att signalen går hög med helljus på och låg med helljus av.
Jag vill ogärna köpa en multimeter då jag inte kommer att ha någon användning för den i övrigt. Om det visar sig att den gula är fel är det väl bara att koppla om det hela på annat vis?
Lucif3r skrev:Det var löljigt av flera anledningar... en enkel multimeter kostar typ 50spänn.... och är otroligt användbar även om man inte tror det.
Men visst, vill du koppla på måfå och ev smälla säkringar och få kabelbrand så är det väl upp till dig..
Jag ångrade mig och köpte en multimeter. Hur exakt är det jag genomför mätningen? Ledsen att jag ställer dumma frågor.
Ställ multimetern på likspänning 100V (detta är mätonrådet)
Sätt svart pinne mot jord, röd sätter du mot kontaktyta på den gula kabeln.
Kontrollera värdet med helljuset av och på.
Av ska du få 0V och på någonstans mellan 12 & 13,5V beroende på om motorn är igång, hur friskt batteriet är m.m.
Jäverhammar skrev:Ställ multimetern på likspänning 100V (detta är mätonrådet)
Av ska du få 0V och på någonstans mellan 12 & 13,5V beroende på om motorn är igång, hur friskt batteriet är m.m.
Tack för en bra förklaring, jag ska prova det!
Jäverhammar skrev:Ställ multimetern på likspänning 100V (detta är mätonrådet)
Jag förstod mig inte riktigt på multimetern så jag chansade och provade att ansluta till den gula kabeln. Jag testade bara med 1 extraljus, och det lyste tillsammans med halvljuset. Kika på länken som går till en bild på multimetern, hur ska jag reglera den på likspänning 100V? Jag gissar att jag måste ansluta kablaget till någon av de 2 bruna kablarna istället för den gula. Eller kan det vara något annat som är tokigt tro?

http://postimg.org/image/3uc66rwsh/
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]