Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thibbilou
Är det något mer än kablage och uttag som skiljer mellan 7 och 13-poligt? Förutom funktionerna då förstås.
av nissesvolvo
Bara en liten inflikning ang köra kylskåp på 12v. Det är ju mer effektivt att köra det på gasoldrift under körning. 12v driften brukar vara rena skämtet.
Användarvisningsbild
av johnnype
Riskerar man inte att det blåser ut lågan vid färd med resultat att det slutar kyla helt! Därav 12v-drift.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Hur många ampere förbrukar kylskåpet på 12V?
Eftersom det är gemensam minuskabel på 2.5 kvadrat (15A?) så får du avsäkra matningen med 10A, då kan du få ut 120W.
De kylskåp med absorptionskylskåp jag kollat på förbrukar 130W på 12V, dvs för mycket för att drivas på 12V i belysningskabeln.

Skåpet går att driva på gasol så det är nog bästa lösningen under färd. I stället kan man skaffa en laddningsbooster och ladda batteriet under färd vilket man får nytta av som fricampare
Användarvisningsbild
av Sierra94
Jag har testat köra vårat husvagnsskåp på 12v under färd men skåpet blir knappt kallt. Ändå har jag batteri i vagnen med laddbooster från bilen. Skillnaden att köra på gasol är stor. Frysfacket håller inte kylan på 12v medans det är svinkallt på gasol drift.
av nissesvolvo
johnnype skrev:Riskerar man inte att det blåser ut lågan vid färd med resultat att det slutar kyla helt! Därav 12v-drift.
Vi har haft husvagn länge och kört många mil. Har aldrig råkat ut för att lågan blåses ut.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Samma här. Med tanke på hur pass det blåser ibland direkt från sidan när man står still med vagnen och lågan ändå brinner så tror jag inte den slocknar vid färd heller.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag har aldrig krockat med bilen och behöver därmed inte ha bältet på mig! *observera ironi*. Nej men det händer ju inte alla vill jag ha sagt med det så något pålitligt statistisk underlag får vi knappast i den här tråden.

Fast det var ju bara en tanke, sen har jag läst någonstans att det krävs 12V drift vid färd i något/några EU-land/länder. Har inget säkert källmaterial på det dock.
av nissesvolvo
Det där med färd i Eu land vet jag inte nåt om. Däremot så är det förbjudet , vilket många inte tänker på, att man inte får ha gasolen på när man tankar. Det räknas som öppen låga. Likaså om man åker färja.
av thibbilou
Mitt kylskåp slocknar rätt ofta när jag kör. Funkar kanon på gasol när jag står still dock.
Körde med 12v när jag var till Rättvik med Ford 66an i somras och det underhöll kylan på vägen dit i alla fall (ca 3h). Var dock nerkylt innan avfärd.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]