- sön 13 sep 2015, 15:15
Bilprovningen vet ju om att dessa "fusken" existerar, vad händer den dagen dom faktiskt underkänner bilen? Vad säger lagar och regler då? Blir det ett helvete att få regga om bilen eller vad som nu händer? Vissa problem är bäst att undvika om det är möjligt.
Men som sagt, när det blir alldeles för dyrt så är det väl en lösning som ligger nära till hands.
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Sierra94 skrev:Varför inte låta en firma koda bort det ur ecm? Nu när du ändå byter för andra gången?Har faktiskt funderat på det men ändå inte riktigt fått viljan till det. Det som hindrar mig är just att det är fel att göra så mot både regler och natur. Än så länge är det ju inget jätteproblem. Fungerar det bra att tvätta ur det gamla på ett lämpligt ställe så stör jag mig inte på att behöva göra detta var 7000 mil faktiskt. Men börjar bilen strula allt för mycket just pga DPF delen så åker det nog väck när det blir alldeles för dyrt.
Min bil med rensat filter passerar bilprovningens avgastester utan anmärkning eftersom de gör ett avgastest på den numera. Det kommer nämligen upp en "okänd" felkod i ecm när de scannar den på stationen vilket får dem att köra testet.
Bilprovningen vet ju om att dessa "fusken" existerar, vad händer den dagen dom faktiskt underkänner bilen? Vad säger lagar och regler då? Blir det ett helvete att få regga om bilen eller vad som nu händer? Vissa problem är bäst att undvika om det är möjligt.
Men som sagt, när det blir alldeles för dyrt så är det väl en lösning som ligger nära till hands.

If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986