NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sierra94 skrev:Varför inte låta en firma koda bort det ur ecm? Nu när du ändå byter för andra gången?

Min bil med rensat filter passerar bilprovningens avgastester utan anmärkning eftersom de gör ett avgastest på den numera. Det kommer nämligen upp en "okänd" felkod i ecm när de scannar den på stationen vilket får dem att köra testet.
Har faktiskt funderat på det men ändå inte riktigt fått viljan till det. Det som hindrar mig är just att det är fel att göra så mot både regler och natur. Än så länge är det ju inget jätteproblem. Fungerar det bra att tvätta ur det gamla på ett lämpligt ställe så stör jag mig inte på att behöva göra detta var 7000 mil faktiskt. Men börjar bilen strula allt för mycket just pga DPF delen så åker det nog väck när det blir alldeles för dyrt.

Bilprovningen vet ju om att dessa "fusken" existerar, vad händer den dagen dom faktiskt underkänner bilen? Vad säger lagar och regler då? Blir det ett helvete att få regga om bilen eller vad som nu händer? Vissa problem är bäst att undvika om det är möjligt.

Men som sagt, när det blir alldeles för dyrt så är det väl en lösning som ligger nära till hands.
dieselputte skrev:Uppdagas det att man fuskat så kanske det blir åtal för miljöbrott och bilen blir det säkert körförbud på.
Ja. Och då bilen är helbilsgodkänd så måste man blanda in Volvo å massa grejer väl om jag förstått det hela rätt. Tror man kan få ganska så mycket problem men är inte helt 100. Då får man verkligen vara less för att ta den vägen.
Men lite mer info om just en sådan modifiering vore trevligt att få faktiskt. Att ha det mer konkret.

Om jag får byta mellan mina filter vart 3½ år så är det inget som stör mig då jag sköter det själv. Då är det bara packningarna som byts. Känns rätt bra. Under förutsättning att man lyckas tvätta ur dom då :)
Det finns bra många andra bilar som bolmar bra mkt mer än våra gör. Dpf på dessa bilar kom till endast för att få mindre skatt. Så är det nån som bryr sig så är det trafikverket.

Bilprovningen skiter i vilket så länge den inte ryker över gränsvärdet. Har man någon felkod gällande avgasrening så kör de manuellt test oavsett om du har "tomt" filter eller ett fungerande med satta felkoder.

Men all heder åt dig för att försöka vara miljövänlig när så många andra på detta klot inte är det.
Sierra94 skrev:Det finns bra många andra bilar som bolmar bra mkt mer än våra gör. Dpf på dessa bilar kom till endast för att få mindre skatt. Så är det nån som bryr sig så är det trafikverket.

Bilprovningen skiter i vilket så länge den inte ryker över gränsvärdet. Har man någon felkod gällande avgasrening så kör de manuellt test oavsett om du har "tomt" filter eller ett fungerande med satta felkoder.

Men all heder åt dig för att försöka vara miljövänlig när så många andra på detta klot inte är det.
Ja det gör det verkligen! Dom ser man dagligen. Å stinker gör många också. Men allt regleras ju också per årtal. Lite svårt att styra upp gamla bilar gällande utsläpp och då är det enklast att höja skatten och få in mer pengar då det inte går att få bort dessa bilarna.

Har du frågat Bilprovningen om detta? Kunde inte låta bli och skickade faktiskt en fråga till dom om just detta. Får se hur dom svarar på det. Hänvisade bara till att vissa företag faktiskt erbjuder tjänsten.
Det är alltid bra att veta vad eventuella konsekvenser "kan" bli om man nu skulle göra detta. Vissa saker är ju värt vissa konsekvenser men kanske inte andra.

Jag är nog som dom flesta. Vid ett visst ögonblick eller läge i livet där det blir för jobbigt och dyrt osv så struntar jag väl också i miljön, antar jag. För visst är det plånboken som styr våra flesta val. Iaf för oss som måste prioritera pengarna. Skulle egentligen byta dämparna fram pga läckage men DPF är lite viktigare för att bilen faktiskt skall kunna rulla så...

Det bästa staten kan göra är att verkligen subventionera elbilar(inte för att kolkraft osv är så bra heller??) men då slipper man iaf det fossila bränslet. Men då tappar ju staten en massa pengar så...
Dieselputte skrev:
Kod: Markera allt
Uppdagas det att man fuskat så kanske det blir åtal för miljöbrott och bilen blir det säkert körförbud på.
TROR inte det blir så illa. Förr fick man en månad på sig att göra en registreringsbesiktning i det nya utförandet. Om det nya utförandet är omöjligt att få igenom måste man återställa till det ursprungliga utförandet och man kunde glida igenom på en vanlig besiktning.
Men är det fortfarande så idag tro? Får väl se vad för svar jag får av Bilprovningen. Antar att det blir vidare mail konversation i ämnet med dom om dom orkar bemöda sig. Bra att veta vad som gäller om man skall fuska och kanske slinker dit.
Är det "bara" ombesiktning så vore det väldigt konstigt och alldeles för enkelt kan man tycka.
Så här står det i alla fall i lagen om EU sidan 26 ( 30 kap § 15)

" Till böter eller fängelse i högst 6 månader döms den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet ändrar eller gör ingrepp i utrustning som reglerar avgaser på en EU -typgodkänd motor till en mobil maskin på ett sådant sätt att motorn inte längre uppfyller kraven för det typgodkända utförandet" , lag trädde i kraft 1 mars 2011

Klart fall av uppsåt , eller ? Den som ev åker dit lär väl få dagsböter, men de kan ju svida också beroende på inkomsten.

Risken att åka dit är väl ytters lite fnv, men vem vet vad de kollar i framtiden?

EDIT : Länk till lagrådsremissen. http://www.regeringen.se/contentassets/ ... radsremiss
Senast redigerad av 1 dieselputte, redigerad totalt 0 gånger.
Så vare då förr i tiden när man gled runt runt i lastbilsreggade kombibilar utan galler monterat. Vart man stoppad i flygande besiktning så fick man en månad på sig att visa upp bilen med galler i eller reg besikta om den som personbil igen.
dieselputte skrev:Så här står det i alla fall i lagen om EU sidan 26 ( 30 kap § 15)

" Till böter eller fängelse i högst 6 månader döms den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet ändrar eller gör ingrepp i utrustning som reglerar avgaser på en EU -typgodkänd motor till en mobil maskin på ett sådant sätt att motorn inte längre uppfyller kraven för det typgodkända utförandet" , lag trädde i kraft 1 mars 2011

Klart fall av uppsåt , eller ? Den som ev åker dit lär väl få dagsböter, men de kan ju svida också beroende på inkomsten.

Risken att åka dit är väl ytters lite fnv, men vem vet vad de kollar i framtiden?

EDIT : Länk till lagrådsremissen. http://www.regeringen.se/contentassets/ ... radsremiss
Jag har fått dagsböter en gång... Och dom sätts alltid i relation till inkomst så ja det svider alltid! Om man nu inte lagt pengar på hög! :)

Ja se där ja. Fanns tom en lag där. Nu kommer det fram intressant fakta. Jag är inte bara ute efter om Bilprovningen skiter i det eller inte kan se det just nu men vad som faktiskt KAN hända. Man måste ju alltid överväga för och nackdelarna. Dom är tydligen medvetna om problemet när jag gör lite sökningar så hur länge tar det innan dom har en lösning på problemet med fusken?

Sedan har jag också läst att om man dessutom ändrar en helbilstypgodkänd bil (rätt ord?) så kan man komma att behöva kontakta tex Volvo för rätt papper osv osv för att gå igenom den på en regbesiktning även när man återställt bilen.

Intressant ämne är detta hur som helst.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]