- lör 12 sep 2015, 18:00
#1003274
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Hej
Har märkt av att regenereringarna har börjat bli tätare för ca 2 veckor sedan. Istället för vanliga 40mil mellan gångerna så är det 20mil.
Dom senare dagarna har det börjat krypa ner mot 10mil. Suck.
Idag körde vi långvägar och såklart varnade bilen för igensatt DPF.
Jag kör ju normalt sett bara 2.5mil enkel väg till jobbet så jag är inte förvånad att det behöver bytas igen. Filtret köptes förra gången från England på eBay för ca 2700:- och höll nu strax över 7000mil tror jag.
Skulle kunna prova att tvätta ur det men bruksbilen kan inte stå stilla vid ev. problem.
Så denna gången köper jag DPF från Skruvat.se för 500:- mer än eBay för att göra det enkelt för mig.
MEN! Nu skall jag fasen spara mitt gamla DPF och tvätta ur det så gott jag kan och lägga på hyllan för att sedan montera det vid nästa problem.
Då uppstår en eller två frågor. Hur tvättar jag på bästa sätt ett DPF? Hälla i vanligt avfettningsmedel och låta verka ett tag och sedan spola ur med brandslangen eller högtrycken? Göra detta både fram och baklänges tills vattnet som kommer ut är rent? Eller är det andra medel som rekommenderas för att försöka lösa upp all skit inne i DPF?
Ja, jag vet att detta är skadligt för miljön så därför skall jag försöka hitta ett lämpligt ställe att göra detta på där avfallet tas hand om någorlunda...
Tack på förhand.
Har märkt av att regenereringarna har börjat bli tätare för ca 2 veckor sedan. Istället för vanliga 40mil mellan gångerna så är det 20mil.
Dom senare dagarna har det börjat krypa ner mot 10mil. Suck.
Idag körde vi långvägar och såklart varnade bilen för igensatt DPF.
Jag kör ju normalt sett bara 2.5mil enkel väg till jobbet så jag är inte förvånad att det behöver bytas igen. Filtret köptes förra gången från England på eBay för ca 2700:- och höll nu strax över 7000mil tror jag.
Skulle kunna prova att tvätta ur det men bruksbilen kan inte stå stilla vid ev. problem.
Så denna gången köper jag DPF från Skruvat.se för 500:- mer än eBay för att göra det enkelt för mig.
MEN! Nu skall jag fasen spara mitt gamla DPF och tvätta ur det så gott jag kan och lägga på hyllan för att sedan montera det vid nästa problem.
Då uppstår en eller två frågor. Hur tvättar jag på bästa sätt ett DPF? Hälla i vanligt avfettningsmedel och låta verka ett tag och sedan spola ur med brandslangen eller högtrycken? Göra detta både fram och baklänges tills vattnet som kommer ut är rent? Eller är det andra medel som rekommenderas för att försöka lösa upp all skit inne i DPF?
Ja, jag vet att detta är skadligt för miljön så därför skall jag försöka hitta ett lämpligt ställe att göra detta på där avfallet tas hand om någorlunda...
Tack på förhand.


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986