NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har märkt av att regenereringarna har börjat bli tätare för ca 2 veckor sedan. Istället för vanliga 40mil mellan gångerna så är det 20mil.
Dom senare dagarna har det börjat krypa ner mot 10mil. Suck.
Idag körde vi långvägar och såklart varnade bilen för igensatt DPF.

Jag kör ju normalt sett bara 2.5mil enkel väg till jobbet så jag är inte förvånad att det behöver bytas igen. Filtret köptes förra gången från England på eBay för ca 2700:- och höll nu strax över 7000mil tror jag.
Skulle kunna prova att tvätta ur det men bruksbilen kan inte stå stilla vid ev. problem.
Så denna gången köper jag DPF från Skruvat.se för 500:- mer än eBay för att göra det enkelt för mig.

MEN! Nu skall jag fasen spara mitt gamla DPF och tvätta ur det så gott jag kan och lägga på hyllan för att sedan montera det vid nästa problem.
Då uppstår en eller två frågor. Hur tvättar jag på bästa sätt ett DPF? Hälla i vanligt avfettningsmedel och låta verka ett tag och sedan spola ur med brandslangen eller högtrycken? Göra detta både fram och baklänges tills vattnet som kommer ut är rent? Eller är det andra medel som rekommenderas för att försöka lösa upp all skit inne i DPF?

Ja, jag vet att detta är skadligt för miljön så därför skall jag försöka hitta ett lämpligt ställe att göra detta på där avfallet tas hand om någorlunda...

Tack på förhand.
Innan jag bytte jobb hade jag en Peugeot 508SW som tjänstebil - samma motor - 2.0d som PSA säljer till Volvo

Frågade säljaren om hur det fungerar med deras filter;
Han säger att det finns inget angivet bytesintervall på partikelfiltret på Peugeot. Bytet skall ske vid behov eftersom miltalet kan skilja beroende på körsätt. På servicen vid 18 000 mil, och efterföljande servicetillfällen, ingår det en kontroll för att se hur igensatt filtret är. Detta för att kunna avgöra när det är dags för utbyte.

Berättade även att Peugeot rengör använda filter och erbjuder dessa till kunden som får välja mellan att köpa ett nytt eller återvunnet. Ett nytt filter till denna bil kostade då 7637:- hos en auktoriserad Peugeotverkstad. Återvunna filter kostar mellan 60-80% av nypriset. Filtret rengörs i speciella maskiner och det utförs enligt kvalitets- och miljönormer och säkerställer att det har den kvalitet som Euro 5-normen kräver.
- Undrar vad de tvättar sina filer och om det ens görs i Sverige? Och om man hittade info om firmorna söm gör det - skulle gå få ett filer rengjort där?

En arbetskamrat har pratat om detta företag i Skåne; Rapid Vagnservice Helsingborgsvägen 17, 253 51 Påarp 042 - 22 70 71
Dom skulle ha strax över 3000:- för att rengöra hans filter på en BMW 5-serie diesel för ett par år sedan. När han sa att han hade filtret löst sjönk priset till 1500:-!. Kanske värt att prova?
Tack för svar å synpunkter.

Ja 1500 är för mycket jämfört med 3000 för nytt. Men det är iaf alternativ.

Börjar nog med avfettning och högtryck sedan. Får försöka hitta mer information där man slipper köpa dyra medel då...
Helt rent går väl aldrig men om man har ett i reserv att rengöra mellan byte så kan man spara in en del pengar trots allt.
Undrar om det kan funka bra med bakpulver? Det löser upp bra när man bränt vid maten ordentligt i en kastrull.

Läst, sett videos om många metoder för att rensa dpf. Blåsa järnet med varmluftspistol , högtryckstvätten, gasolbrännare etc.

Långskott, kan det bero på att eolyspumpen inte pumpar fram tillräckligt med eolys? Prova att hälla i lite eolys direkt i bränsletanken.
dieselputte skrev:Undrar om det kan funka bra med bakpulver? Det löser upp bra när man bränt vid maten ordentligt i en kastrull.

Läst, sett videos om många metoder för att rensa dpf. Blåsa järnet med varmluftspistol , högtryckstvätten, gasolbrännare etc.

Långskott, kan det bero på att eolyspumpen inte pumpar fram tillräckligt med eolys? Prova att hälla i lite eolys direkt i bränsletanken.
Visste inte om det med bakpulver och kastruller faktiskt men Frun visste nu när jag frågade henne :)
Varmluftspistol lär knappast få upp det hela i rätt temperaturer för att skiten skall lossna. Orka vela med gosolbrännare å grejer. Nä, då får det vara något kemiskt eller medel och vatten iaf. Mer än så lär jag inte orka. Vi får väl se om 7000 mil igen då kanske när jag byter till det rengjorda å se hur länge det håller :D

Skulle kunna vara en möjlighet men tror faktiskt inte det. Har haft en del värmarproblem under dessa åren också och bilen har precis nått arbetstemperatur när jag har 5km kvar hem under vinterkylan tex. Sådant är ju rent skadligt för DPF. Kör ju även många kortare sträckor på runt milen osv också. Så jag är inte förvånad över livslängden. Accepterar faktiskt att det är så här helt enkelt när man inte kör så långa sträckor som bilen önskar :)
7000 mil med mitt/vår körstil är väl inte så jäkla dåligt ändå fast kanske inte heller bra.

DPF och är beställt nu iaf hur som helst men visst skulle man kunna prova köpa additiv eller annat mirakelmedel. Om nu ditt långskott faktiskt är sant så borde det nya filtret sätta igen sig än snabbare och då vet jag det då ;) :)

Skulle kunna prova en sådan här variant: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa282691sv men har allmänt svårt att tro på sådana här saker osv. Enda jag kan tro på är i så fall din teori om möjligen för lite additiv...
dieselputte skrev:Här är några hempulare som rengör filter, ser lite farligt ut ....
Hahaha... Dårar :)

Kom på. Nu vet jag inte exakt hur DPF har för innanmäte, keramik?
När jag gjorde rent brännkammaren i dieselvärmaren så använde jag Kaustiksoda. Tog riktigt bra men självklart inte allt. Vad tror ni om att hälla det i ett DPF? :)
Varför inte låta en firma koda bort det ur ecm? Nu när du ändå byter för andra gången?

Min bil med rensat filter passerar bilprovningens avgastester utan anmärkning eftersom de gör ett avgastest på den numera. Det kommer nämligen upp en "okänd" felkod i ecm när de scannar den på stationen vilket får dem att köra testet.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]